headphones newspaper video-player
Per Schlingmann och Kjell A Nordström. Foto: Anna-Lena Ahlström

”Pandemin är som en tidsmaskin”

Per Schlingmann har tillsammans med Kjell A Nordström skrivit boken Corona Express som beskriver hur covid-19 blivit en förändringskraft som påverkat villkoren för människor, företag och samhällen.
Publicerad 31 mar 2021

– Pandemin kan beskrivas som en tidsmaskin där vi tagit ett sjumilakliv in i den digitala världen. Även om vi delvis kommer gå tillbaka till tidigare beteende är det mycket vi kommer att behålla, säger Per Schlingmann.

Han exemplifierar med minskat resande, fortsatta digitala möten och flexibiliteten i att kunna jobba på distans. Enligt honom finns det tre krig företag måste vinna om de fortsatt vill ligga i framkant: kundkriget, kommunikationskriget och medarbetarkriget.

  1. Kundkriget ”I kundkriget måste du ta tillvara digitaliseringens möjligheter. För att vinna nya och behålla gamla kunder måste du vara beredd att möta kundernas nya och förändrade beteende”, säger han.
  2. Kommunikationskriget ”I kommunikationskriget handlar det om var och hur du når ut med ditt budskap. Människors användning av sociala medier har ökat dramatiskt under pandemin. Var syns ditt företag?”
  3. Medarbetarkriget ”För att vinna medarbetarkriget måste man vara en attraktiv arbetsgivare och erbjuda den flexibilitet som vi vant oss vid under pandemin. Men", tillägger Per Schlingmann, "det finns en egenskap som är helt överlägsen: att behålla ett nyfiket sinne när vi ser hur omvärlden snabbt förändras."
Taggar
Riks Guide