För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Hon vill krossa tabun kring pengar

Med empati och psykologi bygger Somit Fessehazion och hennes medgrundare ekonomiplattformen Rely – som ökar kvinnors ägande.
Publicerad 20 maj 2021
Somit Fessehazion är en av årets omslagsprofiler på listan Årets 103 unga idéer. Foto: Evelina Carborn.

I drygt ett år har Rely funnits – en digital plattform som hjälper kvinnor att säkra sin privatekonomi och uppnå sina finansiella mål. Målet är glasklart: att kvinnor ska äga mer.

– Det ger dig trygghet, säkerhet, frihet och en kontroll över ditt liv. Även här i Sverige finns det kvinnor som inte kan skilja sig för att de inte har pengar till det. Det är 2021 och det går lite för sakta, säger Somit Fessehazion.

Med ingredienser som en ”truthbox” och ett hemligt nyhetsbrev gör hon och medgrundaren Carmen Beltran privatekonomi både kul och mänskligt. Rely blir något de själva saknat: en oberoende aktör som erbjuder utbildning inom privatekonomi och som samtidigt är ett tryggt rum utan fördomar.

– Ekonomi är många gånger komplext och tråkigt. Vi försöker göra det relaterbart. Truthbox är en anonym mejlbox på vår sajt. Folk kan lätta sitt hjärta och känna 'jag är inte ensam.' Ekonomi handlar ju inte bara om siffror. Ofta är det emotionellt laddat.

Medan Rely bygger upp sitt community via sin sajt och via Instagram fortsätter experimenten och nytänkandet för att trigga positiva beteenden och bygga nya vanor.

– Det är precis som med träning, det kan vara svårt att komma igång. Även om man får information är det fortfarande något som stoppar en från att agera. Därför har vi grottat ner oss i psykologi och beteendevetenskap, i kombination med teknologi.

"Även här i Sverige finns det kvinnor som inte kan skilja sig för att de inte har pengar till det. Det är 2021 och det går lite för sakta"

Företaget föddes medan grundarna läste affärsutveckling på skolan Hyper Island. En gemensam frustration över ojämlikheter i samhället resulterade i diskussioner om lösningar. Duon vann ett hackathon i regi av techföretaget Unitech med sin första idé. På Uppsala Innovation Centre, via Startup Boot Camp, finslipade de strategierna och tog hem en överlägsen seger i inkubatorns idétävling. I starten låg fokus på att digitalisera informellt sparande i länder där många människor är ”unbanked”, utan tillgång till en bank. Samtidigt började Somit Fessehazion hålla kurser i privatekonomi för unga vuxna i ytterstadsområden via organisationen Changers Hub.

– Platserna rök på en timme. Det är fortfarande högt tryck på kursen, konstaterar hon.
Rely tog fasta på behovet av att utbilda om pengar även i Sverige. Framöver kan individuell coachning och rådgivning ingå. Bolaget ingår i premiäromgången av Unconventional Ventures accelerator där de nu vässar sin affärsmodell.

– Vi ska påverka men också tjäna pengar. Trots pandemin har vi gått från två till sju personer i bolaget. Läget i världen har gett oss chansen att bygga ett globalt team. Det finns så många talanger som i dag kan jobba flexibelt, oberoende av geografi. Många kontaktar oss via sociala medier och frågar om de får jobba åt oss.

Var är ni om fem år?

– Vi ska fortsätta att vara en oberoende plattform men vi är öppna för samarbeten. Vi ska bygga produkter och tjänster för personer som behöver det. Jag ser oss definitivt på andra marknader i andra länder.

Fler nyheter från Företagarna