Potatisplast för bättre E-handel
Bolagets biologiskt nedbrytbara plastmaterial av potatis har väckt stort intresse såväl i Sverige som internationellt. Skulle materialet hamna i naturen bryts det ner på kort tid, runt ett par månader jämfört med 450 år som traditionell plast. Tillverkning av bioplast är inte helt okomplicerad, eftersom råvarorna ofta kommer långt bort ifrån och ofta konkurrerar med odling av mat i andra länder.
– Vi ville ha en lokal råvara för vår produkt, konstaterar vd Elin Tornblad. Hon driver Potato Plastic tillsammans med medgrundare Hanna Johansson som är tekniskt utvecklingsansvarig. Bolaget har funnits i drygt ett år, sedan i december 2019, och lyftes på Företagarnas 103-lista i fjol.
Företaget är en del av Chalmers Venture och ingår i inkubatorns acceleratorprogram. Ett av de första användningsområden som Potato Plastic satsar på är så kallade ”mailers”, plastpåsarna som e-handlare skickar varor i.
– Vi har pilotprojekt med olika varumärken samtidigt som vi undersöker hur vår plast kan tillverkas i större skala. Vi jobbar dels med paketering, dels undersöker vi ett spår med avfallspåsar, dels kollar vi på livsmedelsindustrin. Var är det en superkraft att materialet bryts ner fort?, säger Elin Tornblad.
Ynka nio procent av den plast som produceras i dag materialåtervinns; en del hamnar i naturen, en del bränns.
– Plast är ett supermaterial som vi behöver till alltifrån sjukvård och bilar. Även engångsplast måste finnas även i fortsättningen. Men vi kan göra den så mycket bättre än i dag.