För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Segertåg för snabbmaten från Hawaii

För fyra år sedan introducerade hon poké bowls i Sverige. Nu växer Sihaam Masaes kedja snabbt. Åtta restauranger öppnar under första kvartalet, medan omsättningen väntas gå från 23 till 100 miljoner i år. Günther Mårder tog reda på varför Oh Poké älskas av fastighetsägare – och hur samarbetet med leverantörer är en nyckel.
Publicerad 19 feb 2021
Veganskt på frammarsch. Sihaam Masae, grundare av kedjan Oh Poké har introducerat ett veganskt alternativ till lax, av tapioka. Günther Mårder lärde sig också om trendigt bubbel-te. Bläddra för att se fler bilder. Foto: Banfa Jawla.

Man kan inte tro att det pågår en pandemi när man besöker Oh Poké Groups sprillans nya kontor. På en whiteboardtavla har bolagets tre delägare listat kommande etableringar de närmaste månaderna. Sollentuna, Västerås, Södertälje, Örebro och Norrköping. Följt av Malmö, Helsingborg och Gävle. Samt fler i Stockholm. – I går invigde vi vår 16:e restaurang, berättar Sihaam Masae och tillägger att Günther Mårder är premiärgäst på nya kontoret.

– Vi hinner knappt vara här, säger hon.

I fjol öppnade Oh Poké elva ställen och företaget har cirka 70 anställda. Några tunnelbanestationer härifrån ligger Sihaam Masaes allra första restaurang, Foodmonster. Den föddes ur en riktigt jobbig händelse. När Sihaam och maken väntade sitt första barn för fem år sedan slutade det i en ovanligt svår förlossning. Sonen överlevde men diagnostiserades med autism till följd av skador under födseln. När Sihaam Masae gick in i en depression efter traumat kom maken med ett förslag. Vägg i vägg med hans sushirestaurang fanns en ledig lokal. Där utmanade han frun att kläcka ett eget koncept som bräckte hans.

– Ingen hade hört talas om poké bowls. Folk antog att vi hade en koppling till mobilspelet Pokemon Go eftersom restaurangen låg precis mellan två ”poke stops”. Jag visade maten, folk smakade och kom tillbaka. Företaget blev min räddning och mitt fokus, säger Sihaam Masae som strax såg styrkan i sin nya business.

Till skillnad mot sushirestaurangen krävde pokékonceptet ingen kock. Ett smart drag. Till slut sålde maken Safuan Khan sina fyra sushirestauranger för att investera i Sihaams business och hugga i, som vd.

Från den första restaurangen till en snabbväxande kedja – hur tog idén form? undrar Günther Mårder.

– Vi jobbade så väl ihop. Jag hade visionen om stilen och konceptet. Jag ser trender, vad kunder gillar och syr ihop allt visuellt. Safuan glänser i det operativa, med leverantörer, hyresvärdar och så vidare. När även hans kusin Shadlee Ismail, verksam i finansbranschen, ville satsa på konceptet föll allt på plats. Vi grundade Oh Poké Group och sedan exploderade det, säger Sihaam Masae medan Safuan Khan flikar in frågan ”Gillar ni fotboll”?

– Shadlee är en solklar Zlatan. Han syns, hörs och levererar som vår ekonomichef. Han kräver mycket av oss men han kräver dubbelt så mycket av sig själv. Han såg direkt hur stora vi kunde bli. Sihaam är vår Ronaldinho, en magiker och konstnär. Hon blixtrar till varje gång en ny restaurang ska öppna och håller oss spännande. Jag är som mittfältaren N’Golo Kanté i Chelsea – motorn i bakgrunden, den som springer mycket och styr upp saker. Våra olikheter är en oerhört lyckad mix.

Ni behöver inga kökschefer. Är ni lite mer som en industri?

– Vi har ingen hierarki och upplägget är effektivt. Vi skulle kunna lära dig vårt kök på en kvart. Det är en av våra styrkor. Vi kan ge människor chansen om de har rätt inställning och en positiv energi. Vi har skyhöga krav på service. Det ska vara en varm känsla, det närmaste Hawaii vi kan komma utan att lämna Sverige, säger Shadlee Ismail.

Även smarta geografiska val är en av faktorerna bakom företagets snabba expansion, konstaterar Safuan Khan.

– De flesta kedjor siktar på de finaste adresserna och bästa galleriorna. Vi hade inte råd med det så vi började i utkanten och jobbade oss in. Det gjorde att vi kunde ha sex ställen för samma hyra som ett enda, mitt i smeten. När corona kom blev det också en fördel att finnas i ytterstadsområden, när många jobbar hemma.

Strålande relationer med fastighetsägare är ytterligare en framgångsfaktor.

– Vi kan komma in i en gammal skobutik utan att det kostar skjortan att anpassa lokalen. För oss räcker kallkök och vanlig ventilation. Därför älskar hyresvärdar och fastighetsägare oss. De hör av sig till oss. och vi öppnar en ny restaurang per månad i år. Det är den takten vi kan hålla.

Vad tänker ni om plattformar som Foodora, Uber och Volt som tar ut en avgift för att köra ut mat? Är ni stora nog att ta fram en egen app snart, eller i ett samarbete med andra?

– Vi har faktiskt en egen app klar inom kort, framför allt för take away. I framtiden är det möjligt att lägga in hemkörning, även om logistiken blir en utmaning. Vi vet andra kedjor som är större än vi som har provat och lagt ner, säger Sihaam Masae.

"Vi grundade Oh Poké Group och sedan exploderade det"

Framgångsrika företag har ofta en nära konkurrent: Ericson/Nokia, Scania/Volvo, Sandvik/Atlas Copco. Hur ser ni på den andra svenska pokékedjan, Hawaii Poké?

– Vi har mätt oss mot dem tidigare och det är bra att fler introducerat poké. I dag jämför vi oss mer med Bastard Burgers. Vi har liknande tillväxt och flera gemensamma nämnare, som veganska satsningar. Vi samarbetar faktiskt med samma veganska bloggare.

Hur ser era mål ut?

– Att bli störst i Sverige, vilket vi är nu, samt att bli störst i Europa. Om fem år ska vi ha 50 restauranger.

Hur ser konkurrensen ut i Europa?

– Största pokékedjan finns i Spanien, med 22 restauranger. Vi ska nå 30 i år. Så småningom väntar etableringar i fler länder. Vi har fått frågan från Nederländerna, så dit är vi på väg.

Du har nytta av din internationella bakgrund?

– Ja, jag flyttade till Sverige för sex år sedan, efter att jag träffat Safuan. Jag växte upp i Nederländerna medan min familj, precis som Safuan och Shadlees familjer, har rötter i Malaysia. Mitt internationella kontaktnät och min koll på många marknader är en fördel nu. Jag hittade nyligen en liten leverantör i Nederländerna som skapat ett veganskt alternativ till lax, av tapioka. Vi importerade det själva men nu har vi fått vår fiskleverantör att addera det till sitt sortiment.

Vilka nya trender plockar du upp i era restauranger i år?

– Jag tittar vad som är stort i Australien och Asien och vad som är trendigt i Nederländerna och Belgien, som även skulle funka i Sverige. En del är hemligt. Men en trend som vi plockar upp nu är bubbel-te. Kallt te med mjölk med tapiokabollar i.

Fakta om mötet


Mitt möte: Sihaam Masae, grundare och kreativ chef för Oh Poké Group.
Om företaget: Snabbväxaren Oh Poké Group som serverar hawaiiansk snabbmat uppvaktas av fastighetsbolag, medan de driver på utvecklingen av veganska alternativ.
Därför bokade jag mötet: Coronapandemin har slagit hårt mot restaurangbranschen. Oh Poké lyckas gå mot strömmen, med elva nya restauranger i fjol. I år öppnar de ett nytt ställe per månad.
Plats: Oh Pokés kontor på Kungsgatan i Stockholm och en av de nya restaurangerna, i Kristineberg.

 

Fler nyheter från Företagarna