headphones newspaper video-player
Henrik Grenholm jobbar hos Nordelektro som montör, en hett eftertraktad yrkesgrupp sedan bygget drog igång.
Mattias Broman, huvudägare av Nordelektro med verksamhet längs Norrlandskusten, konstaterar att lokala aktörer står sig väl i konkurrensen om uppdragen till Northvolt. "Det visar att vi har kompetensen lokalt och regionalt", säger han.
Hockeyprofilen Jimmie Ericsson, med en lång karriär i Skellefteå AIK och ryska SKA Sankt Petersburg, har lagt skridskorna på hyllan och arbetar nu som en av delägarna i Skellefteå Padel. Den nya hallen invigdes hösten 2020 och en ytterligare expansion under året är redan planerad.
Anja Palm, näringslivschef i Skellefteå, har varit med sedan kampen att vinna Northvoltetableringen startade 2017. Ett äventyr som höll på att få ett snabbt slut.
Pornthip Marklund driver thairestaurangen Budsba i Skellefteå sedan många år tillbaka. 2020 blev ett tufft år för henne och resten av restaurangbranschen. Räddningen blev den nya foodtruck som hon parkerade utanför Northvoltfabriken: ”Den blev snabbt jättepopulär bland alla byggjobbare.”
Bläddra för att se fler bilder. Foto: Paulina Holmgren & Cliff Warg.

Jättefabriken som ger växtvärk

Just nu pågår ett omfattande Covid19-utbrott som lett till att halva personalstyrkan skickats hem från Northvolt-fabriken i Skellefteå. I vanliga fall syns ett starkt ljussken på himlen ovanför Skellefteå. Men det är inte ett sprakande norrsken som gör sig påmint på vinterhimlen – det är Northvolts enorma fabriksbygge som sprider nytt ljus över Norrlandskommunen. Ett jättebygge som påverkar en hel region.
Publicerad 11 feb 2021

Den gigantiska fabriksbyggnaden har blivit en ny turistattraktion. Strax utanför byggarbetsplatsen samlas nyfikna besökare på den tillfälliga utsiktsplatsen för att beskåda det enorma bygget. Entreprenadmaskiner, lastbilar och leveransfordon trängs med hundratals byggnadsarbetare. Att fabriksbyggnaden ska stå klar för att leverera de första batterierna redan vid årsskiftet verkar nästan som en övermäktig uppgift.

Några kilometer bort, i hjärtat av Skellefteå, ligger stadshuset. Där sitter näringslivschefen Anja Palm och hon har varit med under hela resan. En resa som fick en gropig start. I mars 2017 inledde Northvolt sökandet efter en lämplig plats för sin nya batterifabrik.

– Jag kommer ihåg när jag fick samtalet att Northvolt hade gått ut med en förfrågan till ett 40-tal kommuner – men Skellefteå fanns inte med på listan. Det blev vår startpunkt på hela Northvoltresan. På två veckor lyckades vi samla ihop all den information som Northvolt efterfrågade och såg till att vi fick vara med i matchen, säger hon.

Förfrågningsunderlaget från Northvolt blev startskottet för kampen att bli platsen för ett av Sveriges största industriprojekt under senare år. Ett 40-tal kommuner skickade in sina underlag, 20 gick vidare till omgång två och till slut stod det mellan Västerås och Skellefteå. I oktober 2017 kom beskedet att Northvolt valde båda kommunerna – Västerås för forskning och utveckling samt Skellefteå för storskalig produktion.

– Med Northvolt får Europa en aktör som helhjärtat tar upp kampen om batteriproduktion med Asien. Northvolt har en tydlig vision om att producera världens grönaste batterier och det innebär att de tänker hållbarhet i alla led: allt från att de använder grön förnyelsebar norrländsk energi till en ledningsfilosofi att tänka nytt när det gäller rekrytering och kompetensförsörjning, säger Anja Palm.

"Skellefteå finns inte med på listan"

Huvudpersonen som har lyckats övertyga stora investerare att satsa miljardbelopp i Europas största fabrik för tillverkning av batterier heter Peter Carlsson. Han är ingenjören som inte har några rötter i Skellefteå, men betydligt fler minnen från Luleå, 130 kilometer norr om den fabrik som han nu bygger. Han utbildade sig vid Luleå tekniska universitet och en av höjdpunkterna i Peter Carlssons cv är åren som inköps- och logistikchef på Tesla (2011–2015). I tidigare intervjuer beskriver han tiden med Elon Musk som både jobbig och lärorik, men att det var erfarenheterna från Tesla som gav honom kraften att utveckla Northvolt. Peter Carlsson avböjde att bli intervjuad av tidningen Företagaren.

Entusiasmen hos både kommunen och lokala företagare går inte att ta miste på. Det fanns emellertid en del skeptiker initialt som betraktade planerna på den nya fabriken mer som ett luftslott än framtidens batterifabrik.

– Kritiken tystnade när de upptäckte att stora investerare som ABB och Volkswagen satsade miljardbelopp i den nya fabriken, menar Anja Palm. Och så handlar det om många nya jobb:

– När Northvolts anläggning är utbyggd pratar man om 3 000 arbetstillfällen. Sen jobbar vi intensivt med att hjälpa deras underleverantörer att etablera sig i Skellefteå. Just nu är det två företag som har beslutat sig för att etablera sig i anslutning till Northvolt, ett kinesiskt och ett sydkoreanskt. Vi tror att underleverantörerna kan sysselsätta ytterligare 1 000 – 1 500 personer.

Northvolts jättebygge har skapat många affärsmöjligheter för det lokala näringslivet. Ett exempel är Nordelektro, ett företag som arbetar med elinstallationer.

– Northvolt är vårt enskilt största projekt någonsin.

Just nu jobbar 15 montörer med att montera ställverk från ABB och dra högspänningskablage in i den blivande fabriken. Jobbet ska vara avslutat under hösten, säger Mattias Broman som är huvudägare av företaget. Men det stora bygget skapar inte bara nya affärsmöjligheter inom bygg- och entreprenadsektorn. Pornthip Marklund driver thairestaurangen Budsba sedan många år tillbaka, och Northvoltbygget har gett henne ett rejält uppsving i affärerna.

– Jag har köpt en foodtruck som jag har parkerat utanför bygget och det är väldigt uppskattat, säger hon.

Samtidigt innebär Norhtvolts etablering etablering stora utmaningar. Infrastrukturen i Skellefteå är satt under hård press – och är ett hett samtalsämne bland Skellefteåborna. Det handlar om att kommunen måste rusta upp vägar, bygga ut hamnen och inte minst se till att det finns bostäder och kommunal service åt de tusentals nyinflyttade som Northvolts etablering väntas medföra.

– Jag kan hålla med om att det går lite långsamt ibland. Det är väldigt mycket som behöver komma på plats på väldigt kort tid. Men det är inte bara kommunens beslut att bygga infrastruktur, många gånger är det satsningar som behöver göras från Trafikverkets håll – och där tar beslutsprocesserna längre tid än i kommunen, säger Anja Palm.

Önskelistan över infrastruktursatsningar är omfattande. Bättre kommunikationer i regionen skulle öppna upp arbetsmarknaden, att alla inte behöver bo i Skellefteå. Kommunen vill säkerställa att Norrbotniabanan byggs hela vägen till Luleå. Kommunen ser också ett behov av att leda om E4:an som i dag går rakt igenom centrala Skellefteå. Anja Palm menar att kommunen satsar hårt för att möta de utmaningar som väntar:

– Vi investerar så mycket det bara går. Kommunen bygger nya rondeller och en ny bro över älven. Vi har precis öppnat ett nytt vattenverk, investerar 750 miljoner kronor i Skellefteå hamn och öppnar nya skolor och förskolor. Ett nytt kulturhus för en miljard öppnar i höst.

Men det handlar inte bara om nya vägar och broar. En av de största utmaningarna är att locka nya kommuninvånare. Det bor drygt 73 000 personer i kommunen i dag och kommunens plan är att växa betydligt.

– Det politiska målet som klubbades 2014 var att växa till 80 000 invånare 2030, det tror vi att kommunen kommer att överskrida och den långsiktiga planeringshorisonten uppgår till runt 100 000 invånare.

Den som granskar den lokala arbetsmarknaden upptäcker att det är relativt få arbetslösa i kommunen och för Northvolt är rekryteringen av nya medarbetare en stor utmaning. Bland lokala företagare och chefer för kommunala verksamheter finns en oro att Northvolt kommer att dammsuga den lokala arbetsmarknaden på nya medarbetare.

– Vi behöver prata om kompetensförsörjningen i stort. Det kommer att ske en större rörlighet på arbetsmarknaden och då behöver vi en dialog med både stora och små arbetsgivare i området. Skellefteå har varit en plats där man har rekryterat väldigt mycket i sina egna nätverk, men det är kanske inte möjligt under de närmaste åren. Vi måste tillsammans tänka i nya banor, avslutar Anja Palm.

Northvolt i siffror

71 fotbollsplaner motsvarar ytan på Nortvolts nya fabrik.
200 hektar industrimark har kommunen skapat.
3000 nya medarbete söks till fabriken.
440 tillfälliga bostadsbaracker har byggts i Ursviken, ett samhälle några kilometer från fabriken, det ska öka till 600.
73 000 personer bor i Skellefteå idag. Den långsiktiga planen är att det ska bli över 100 000.

Text: Per Manns.