För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

”Lupinfilé finns redan i matbutikernas hyllor”

Esam Salah, vd för Lupinta tar fram livsmedel av Lupinbönor och har nyss belönats med Skånska Gastronomipriset, samt hyllats som Skånes bästa snabbväxare.
Publicerad 15 feb 2021
Esam Salah prisas för Lupinta. Foto: Pierre Orsander

Grattis, Lupinta är en av tre finalister till Årets Startup i Skåne 2021, bland 150 tävlande. Och ni fick just ett fint matpris?

– Ja, vi vann Skånska Gastronomipriset, miljö- och hållbarhetskategorin. Och 18 februari kan vi bli Årets Startup på Malmö Näringslivsgala. Vårt första år vann vi University Startup World Cup i Köpenhamn.

Vad gör Lupinta egentligen?

– Vi vill hjälpa folk att äta mindre kött utan att kompromissa med smaken. Dagens köttsubstitut består framförallt av importerat sojaprotein. Vi ersätter det med produkter av sötlupin, också kallad matlupin. Den stora fördelen är att det kan odlas lokalt i Sverige. Utöver att det är ett bra miljöval har bönan även högt protein- och fiberinnehål, vilket gör den attraktiv för konsumenter som vill äta mer vegetariskt och veganskt.

Idén kläckte du efter att ha bjudit kollegor på lupinsnacks?

– Ja, i den by i Egypten som jag är ifrån äter vi lupinbönor som snacks. Samtidigt har jag studerat lantbruksvetenskap i Egypten och på SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet.

Har du märkt ett extra intresse för lokal matproduktion i spåren av corona?

– Ja, det ökande intresset hjälper oss. Våra Krav-certifierade lupinbönor odlas i samarbete med bönder i såväl Skåne som i andra delar av landet. Målet är att göra lupin till ett naturligt val i hela Europa, istället för soja.

Vad händer just nu i företaget?

– Vår lupinfilé finns nu i 100 Ica-butiker och planen är att finnas i 500 butiker vid halvårsskiftet. Vi fortsätter produktutvecklingen och har många intressanta produkter på gång. Jag har tre anställda och förbereder en investeringsrunda.

Vad är målen för 2021?

– Att nå hela svenska marknaden och skala upp både produktionen och organisationen. Vi ska finnas hos alla matkedjor via centralavtal, inklusive onlineaktörer. Nästa år expanderar vi till andra nordiska länder. Lupinta ingår i inkubatorn Minc.

Hur är det att driva företag i Malmö?

– Malmö är en av de mest progressiva och intressanta städerna i Europa, med stor mångfald och ett suveränt stödsystem kring företagande. Här finns också många veganer och vegetarianer, vilket ger oss extra stöd i utvecklingen.

Fler nyheter från Företagarna