headphones newspaper video-player
Louise Linderoth skapar efterfrågan på andran sidan jorden. Foto: Anton Stenander.

Konsumenter i Korea väntar

Konsumenter i Korea, USA och Australien väntar ivrigt på hennes innovativa sittjeans. Hos modekedjan Gina Tricot lyftes Louise Linderoth och hennes jeanskollektion i en stor kampanj strax före jul. Snart kommer del två i samarbetet.
Publicerad 11 feb 2021

Före tre år sedan uppmärksammades Louise Linderoth av Vogue för sin exceptionella examenskollektion där hon ritade om reglerna för jeans rejält. Hennes design ställdes ut på Nationalmuseum och hon uppmärksammades på 2018 års lista över 103 Unga Idéer, i Företagaren. Framgångarna för företaget och varumärket har fortsatt. I november släpptes online- kollektionen Lou Dehrot Seated Jeans i samarbete med Gina Tricot.

– Jag gjorde två versioner av sittjeans i totalt fyra färger, som togs i produktion. De var baserade på jeansmodeller som finns på Gina Tricot som jag sytt om hemma så att de följer kroppen i sittande läge, säger Louise Linderoth. Sedan i september studerar hon på masterprogrammet i modedesign på Borås Texilhögskola. Parallellt arbetar hon med en fortsättning på samarbetet med modekedjan med lansering senare i vår.

– Det blir en vidareutveckling av konstruktionen, lite småjusteringar. Jag vässar bland annat benlängden lite. Det är ett önskemål från kunder som jag haft en dialog med. Det finns en stor målgrupp i hela EU, framför allt i Storbritannien.

På sikt är ett av Louise Linderoths tydliga mål att kunna skeppa jeansen även utanför Europa. Förväntansfulla konsumenter i Korea, USA och Australien väntar på möjligheten att beställa.

– För mig är representation en stor del av samarbetet med Gina Tricot. Bara det att få in en kropp i rullstol på bild i deras webbshop, som någon kan känna igen sig i och inte bli exkluderad. Det betyder mycket.