Tinder för djuravel tar form
– Just nu håller vi på och bygger ett team tillsammans med investerare och programmerare så att vår tjänst kan bli så bra som möjligt inför lanseringen i vår. Det är viktigt att den passar såväl privata djurägare som professionella uppfödare, berättar Edvin Vijnja.
”Ett Tinder för djur” – så formulerade han och medgrundarna Mirjam Nordin och Evelina Johansson sin idé när de under gymnasiet startade ett så kallat UF-företag. De insåg snabbt att idén hade verklig potential att förnya och digitalisera marknaden för husdjur och avel. Trion, som lyftes på 103 Unga Idéer-listan i fjol, belönades med Skapa-priset för unga innovatörer i sin region. I dag är Animatching – eller Jamjovi som aktiebolaget döpts till – ett av totalt nio bolag i Science Park Gotlands inkubatorprogram SPG Summit. Deras digitala djuravelstjänst ska förenkla och modernisera matchningen, samtidigt som olika djurklubbar samt exempelvis utställningar och mässor lätt ska kunna hittas via appen.
Tjänsten kommer att vara enkel och spara tid samtidigt som den innehåller fakta, resultat och bilder kring djuravel och uppfödning, konstaterar Mirjam Nordin.
– Vi vet att det finns Facebook-grupper för olika typer av djur och raser, men det saknas en samlad digital plattform. Nu i början fokuserar vi på hästar, hundar och katter. På sikt är tanken att vi även ska addera en köp- och säljdel för husdjursägare och uppfödare.