headphones newspaper video-player

Så blir din nya vardag - 10 branschexperter om det nya normala

Pandemin har förändrat vårt sätt att göra affärer, leva och bo. Tidningen Företagarens expertpanel analyserar vad som blir det nya normala – och hur ditt företag påverkas.
Publicerad 6 apr 2021

Hur kommer vardagen att se ut när pandemin är över? Vad blir det nya normala? Det är frågor som många företagare brottas med just nu.

Pandemin har accelererat den digitala utvecklingen och många företagare befinner sig redan nu i en ny vardag som innehåller kundmöten via Teams, e-handel, virtuella showrooms och digitala kontrakt. Det handlar om en utveckling som var planerad att pågå under flera år men som plötsligt genomfördes inom loppet av veckor eller månader under pandemiåret 2020.

Jennifer Rydén Englund, vd för branschförbundet Lek- & Babybranschen, är en av dem som funderar på hur framtidens handel kommer att se ut.

– Vår bransch har klarat sig relativt bra genom pandemin. Under 2020 ökade den digitala handeln och det tvingar flera butiker att skapa nya rutiner. De digitala arbetssätten mellan leverantör, distributör och butik är här för att stanna, de kommer inte helt ersätta fysiska möten men andelen digitala möten kommer vara stor även efter pandemin, säger hon.

Resultatet av E-handelns snabba expansion märks inte minst i våra bostadsområden där budbilar levererar allt från leksaker till färsk fisk direkt hem till kundens dörr – under de flesta av dygnets timmar. Det här är en utveckling som inte minst påverkar åkeribranschen.

– Den tydligaste förändringen är att e-handel och hemleveranser har ökat dramatiskt under pandemin – men det är ju egentligen bara en logistisk förändring för åkerierna. I stället för att varorna levereras till butiker så kör åkerierna hem dem till mottagarna eller till ett utlämningsställe, säger Rickard Gegö, vd, Sveriges Åkeriföretag.

En av de största förändringarna som kommer i kölvattnet av pandemin är att många företag väljer att dra ned på sina kontorsytor. Det nya normala är att företagen förväntar sig att medarbetarna ska tillbringa en större del av sin arbetstid på hemmaplan.

– Jag tror att ett ökat hemarbete kommer att bidra till en intressant utveckling av butiksutbudet i bostadsområden samt i de centrala delarna av våra städer, säger Bengt Hedlund, vd, Convenience Stores Sweden.

Han skissar på en positiv bild som står i kontrast till de senaste årens diskussioner om hur Sveriges stadskärnor håller på att avfolkas. När vi tillbringar mer tid hemma kommer kundunderlaget för lokala butiker att förstärkas.

Att arbeta från hemmaplan har sina begränsningar och efterfrågan av alternativa arbetsplatser ökar. Så kallad coworking, en kontorsmiljö som du kan dela med andra, växer i hela landet. Möjligheterna till coworking har expanderat kraftigt i våra storstadsregioner under flera år, men nu sprider sig trenden till övriga delar av landet. Ett exempel är Gävle där företaget Dospace har öppnat coworking i den tidigare Cerverabutiken på Drottninggatan. Intresset är så stort att företaget inom kort öppnar ytterligare ett coworkingkontor i hjärtat av Gävle.

I Företagarnas guide skissar representanter från tio olika branschförbund på hur vår nya vardag kommer att se ut.

Coworking sprider sig i hela landet

Företag och organisationer drar ned på sina kontorsytor. Nya coworkingmiljöer erbjuder flexibla kontor för både soloföretagare och större företag. Fenomenet har funnits i flera av landets större städer, men nu öppnas coworkingkontor i hela landet

Byggboom i attraktiva citylägen

Allt fler svenska kommuner upptäcker att människor gillar att bo i attraktiva citylägen, en utveckling som kommer att rädda många stadskärnor och lokala affärsverksamheter. I Norrköping har arbetet att förvandla den inre hamnen till ett bostadsområde med 3 000 nya bostäder precis påbörjats. Samma utveckling pågår i Helsingborg (Oceanhamnen), Gävle (kvarteret Godisfabriken), Sundsvall (Norra kajen), Västerås (Öster Mälarstrand) och Jönköping (Munksjön)

Kvartersbutiken gör comeback

Experten kommenterar: ”Under pandemin har vi fått ändra uppfattning om vad som är bra och dåliga affärslägen. Vi ser att servicebutiker som ligger i bostadsområden har fått ett rejält uppsving och den trenden tror jag kommer att bestå när allt fler jobbar hemifrån”, säger Bengt Hedlund, vd, Convenience Stores Sweden. 1

Hemleveranser kräver större postlådor

Experten kommenterar: ”Den tydligaste förändringen är att e-handel och hemleveranser har ökat dramatiskt under pandemin. Vi kommer sannolikt att se en utveckling av den traditionella postlådan som behöver rymma paket”, säger Rickard Gegö, vd, Sveriges Åkeriföretag

Obemannade butiker

Experten kommenterar: ”Obemannade butiker ligger helt rätt i tiden. Entreprenören Edvin Johansson från Linköping belönades nyligen med vårt branschpris, Convenience Retail Awards 2020, för sin kedja av obemannade servicebutiker. Pressbyrån har också öppnat en obemannad butik i Solna och det ska bli fler”, säger Bengt Hedlund, vd, Convenience Stores Sweden.

Lokala bagerier lever upp

Experten kommenterar: ”Under pandemin har privatpersoner upptäckt sina lokala bagerier och konditorier och det tror jag blir en bestående trend. Att fler jobbar hemma kommer också att gynna våra medlemsföretag”, säger Martin Lundell, vd för Sveriges Bagare & Konditorer.

Showrooms tar över

Experten kommenterar: ”Fysiska mässor och möten kommer inte försvinna helt, men de minskar i omfattning. Flera leverantörer i vår bransch har skapat digitala showrooms där de visar sitt sortiment”, säger Jennifer Rydén Englund, Lek- & Babybranschen.

Digitala utbildningar

Experten kommenterar: ”Den största förändringen är att våra möten har blivit digitala och att utbildningsföretagen har växlat upp sitt utbud av digitala utbildningar. Jag tror att dessa förändringar kommer att bestå även när pandemin är över”, säger Michael Dahlberg, kansliansvarig SVEBRA, Svenska Brandsäkerhetsföretag.

Nya öppettider

Experten kommenterar: ”Att färre kunder vistas samtidigt i frisörsalongen är en trend som jag tror kommer att bestå – och det leder till längre öppettider. Vi ser också att fler frisörer jobbar med e-handel i egen regi eller ansluter sig till en så kallad affiliate”, säger Ted Gemzell, vd, Frisörföretagarna.

Nytt uppdrag för fotografen

Experten kommenterar: ”Ju mindre fysisk närvaro vi har i takt med en ökad digitalisering, desto mer måste vi återskapa den med hjälp av rörliga bilder. Det var en trend som började redan före pandemin och som kommer att förstärkas. Vi kommer att kräva allt bättre kvalitet på det som filmas, exempelvis livesändningar från event, och det kommer att gynna våra medlemmar”, säger Åsa Anesäter, verksamhetsledare på Svenska Fotografers Förbund.

Staycation för företagare

Flytta in kontoret på hotellet. Det kallas för staycation och innebär att du flyttar in din verksamhet på hotellet under en kortare eller längre period. Nytta och nöje i smart förpackning.

Äldreboendet i fokus

Experten kommenterar: ”Jag tror att de förbättrade hygienrutiner som har kommit under pandemin gör att vi får se ett minskat antal smittade i säsongsinfluensa och förkylningar i framtiden. Attityder har förändrats. Det är inte ok att gå till jobbet med feber eller om man känner sig hängig. Då stannar man hemma. En annan stor förändring är att samhället har fått upp ögonen för de yrkesgrupper som jobbar inom äldrevården – och att man har förstått vikten av att det finns tillräckligt många av dem”, säger Maria Nilsson, ordförande för Svenska Vård.

Trädgårsboom

Experten kommenterar: ”De medlemsföretag som jobbar med privatkunder upplever en god efterfrågan. I dessa tider när många människor stannar hemma investerar man i större utsträckning än tidigare i sin egen utemiljö och det märks i vår bransch”, säger Kenneth Lundin, representant Trädgårdsanläggarna i Sverige.

Låssmeden jobbar vidare

Experten kommenterar: ”De flesta av våra medlemsföretag arbetar lokalt med försäljning och installation av lås, larm och kameraövervakning. Det mesta kommer att återgå till det normala när pandemin är över”, säger Håkan Dosé, ordförande, SLR Sveriges Lås & Säkerhetsleverantörers Riksförbund.

Företagarna storsatsar på banschförbunden

Företagarnas satsning att flytta fram sina positioner som en samlande aktör för landets branschförbund ger goda resultat. Branschförbundssamarbetet representerar nu 31 förbund, och flera nya har anslutit sig under den senaste tiden, exempelvis Svenska Fotografers Förbund, Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL), Svenska Djurparksföreningen och Svenskt Vattenbruk och Sjömat. Företagarna företräder nu cirka 60 000 företagare varav 21 000 genom våra anslutna branschförbund.

– Tillsammans är vi en stark röst i gemensamma politiska frågor. De anslutna branscherna har tillgång till delar av Företagarnas service som gemensam opinionsbildning, politisk expertis, erfarenhetsutbyte och nätverk, säger Mathias Mellgren Helge som är ansvarig för branschförbundskansliet.

Har du frågor eller funderingar? Lina Skandevall, Mathias Mellgren Helge och Pontus Lindström på branschförbundskansliet ger service och koordinerar samarbetet med de anslutna förbunden.

Text: Per Manns.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Gå med idag!

Här listar vi 49 anledningar till varför du ska gå med i Företagarna.

Nätverk

Som medlem i Företagarna har du tillgång till Sveriges största nätverk för företagare.