För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Miljardbyggare i sällsynt intervju

Miljardbolaget AJ Produkter i Halmstad är en doldis som sällan ger intervjuer. Men Günther Mårder fick tillfälle att träffa en av nyckelgestalterna i familjeföretaget som framgångsrikt konkurrerar med jättar som Ikea.
Publicerad 7 sep 2020
Siktar högt. Günther Mårder möter familjeföretagaren Enock Johansson, vice vd för AJ Produkter. Foto: Karin Wesslén.

Det är svårt att välja soffgrupp i AJ Produkters stora reception när Günther Mårder är några minuter tidig till mötet med Enock Johansson, en av familjemedlemmarna som driver AJ Produkter. Receptionen övergår i ett showroom som visar AJ Produkters stora sortiment av inredning till både företag och offentliga miljöer. På utsatt tid möter Enock Johansson upp i receptionen, han är en ledigt elegant företagsledare vars dialekt skvallrar om halländska rötter.

AJ produkter grundades av Enocks pappa, Anders Johansson (därav initialerna i företagsnamnet), på 1970-talet.

Hur grundades företaget? undrar Günther Mårder.

– Pappa har alltid varit genuint intresserad av företag. Redan som 15-åring satte han på sig konfirmationskostymen och åkte på bolagsstämmor. Pappas dröm var att starta eget – och det var ett sommarjobb inom materialhantering som gav honom idén till det som i dag är AJ Produkter, säger Enock Johansson.

Anders Johansson upptäckte att lagerhyllor och vagnar till lager var affärsområden med tillväxtpotential.

– Men pappa ville göra det på sitt eget sätt. Han upptäckte att företaget kunde nå ut till fler om den personliga försäljningen kompletterades med en postorderkatalog.

Du föddes 1983 – vilka är dina första minnen av företaget?

– Jag kommer ihåg postorderkatalogerna. När jag var liten gillade jag att kolla på de roliga bilderna och se vilken kändis som var med. Det var en ny personlighet varje år och skådisen Sten Åke Cederhök var den första omslagskändisen. Humor är ett sätt att få katalogerna att sticka ut och det strävar vi fortfarande efter i vår marknadsföring.

Vilka är de främsta förklaringarna till er makalösa tillväxtresa?

– Det är vår satsning på e-handel. Att gå från postorderkatalog till e-handel har varit ett naturligt steg för oss. Det är samma typ av distanshandel men med ett annat försäljningsverktyg. Vi har fortfarande kvar våra kataloger, de kompletterar e-handeln på ett utmärkt sätt.

Och vad betyder det i siffror?

– Vi omsatte drygt 2 miljarder kronor 2019. AJ Produkter är nu verksamma i ett 20-tal länder. Vi växer starkt på flera stora marknader. Små och mellanstora företag är de viktigaste kundsegmenten.

Efter drygt en timmes samtal om prisvärda möbler, smarta tillverkningsprocesser, internationell expansion och en postorderkatalog som trycks i miljonupplaga så är det dags för den oundvikliga frågan:

Ikea satsar också på kontorsmöbler, hur möter ni den konkurrensen?

– Det blir ännu viktigare för oss att göra det vi är bäst på. Vi kan ju inreda hela företaget, från kontoret till lagret eller industrin. Dessutom har vi många produkter på lagret, vilket gör det möjligt att leverera snabbt.

Hur stor andel av sortimentet är egenproducerat?

– Mellan 30 och 40 procent produceras i egna fabriker i Östeuropa.

Dina bästa tips för att lyckas i en konkurrensutsatt bransch?

– Ta ett steg i taget för att skapa en stabil grund. Samtidigt är det mycket magkänsla i kombination med att våga satsa långsiktigt. Att hela tiden återinvestera vinsterna i bolaget är en annan viktig policy.

”Det är en klar fördel att vara ett familjeföretag”

AJ produkters huvudkontor och centrallager ligger sedan 2012 i en stor och modern byggnad vid E20 i utkanten av Halmstad. Beslutet att flytta hela verksamheten från den lilla bruksorten Hylte, där företaget har sina rötter, var både känslomässigt och komplicerat. AJ Produkter ville expandera i Hylte men där fanns ingen ledig mark. Företaget tvingades se sig om efter en ny etableringsplats och valet föll på Halmstad där kommunens positiva attityd till nyetableringar underlättade beslutet.

– Det var ett jättestort steg att flytta från Hylte till Halmstad. Personalen bodde i Hylte, men vi fick med oss alla utom en. Det känns helt fantastiskt att i princip hela personalen följde med oss till Halmstad, säger Enock Johansson.

Det är cirka 40 minuters pendling enkel resa från Hylte till det nya kontoret. I dag har AJ Produkter 850 anställda totalt, varav 230 i Sverige.

2020 har varit ett oerhört tufft år för många företagare. Vilka motgångar har AJ Produkter drabbats av?

– Finanskrisen 2008 var företagets första riktigt stora kris, det var första gången vi tvingades säga upp medarbetare. Det var en tuff tid.

Vilken strategi har ni haft under krisperioder?

– Du måste vara lyhörd och flexibel. Det är viktigt med ledarskap och medarbetarnas attityd till att vara snabbfotade. Du måste lyssna av marknaden och vad kunderna efterfrågar. Vi har sett det som en styrka hos oss att vi har korta beslutsvägar och fantastiskt engagerade medarbetare.

AJ Produkter är ett familjeföretag där fyra av fem medlemmar är engagerade i bolaget.

Förutom mamma och pappa är det tre söner där Enock och mellanbrodern sitter med i styrelsen. Vem bestämmer i familjeföretaget?

– Jag och pappa jobbar väldigt tätt ihop. Det har varit viktigt för oss att ha en ansvarsfördelning även om vi ibland går in i varandras områden. Mina huvudområden är supplychain, produkt och kvalitet. Större strategiska frågor som rör företagets framtid diskuteras alltid med hela familjen. Ibland tycker vi olika men det är högt i tak. Det är en klar fördel att vara ett familjeföretag – det är lätt att vara öppen och tydlig med varandra.

Hur går det med generationsskiftet?

– Generationsskiftet har diskuterats vid många tillfällen och under lång tid. Hela familjen har varit inblandad – och alla tycker lika. Det är viktigt att våga prata om generationsskiften i familjeföretag. Det skapar ett lugn och trygghet, det behöver inte skapa så stor dramatik. Det är pappa som har drivit på att det ska vara tydligt och klart.

Har ni fått bud på företaget?

– Ja, det har vi fått och tackat nej till. Helt ointressant, avslutar Enock Johansson.

Fakta om mötet


Mitt möte:
Enock Johansson, vice vd och en av delägarna i familjeföretaget AJ Produkter.

Om företaget: Ett av Sveriges mest snabbväxande företag inom kontorsinredning och materialhantering.
Därför bokade jag mötet: Jag var nyfiken på hur man som familjeföretagare bygger ett framgångsrikt, lönsamt och internationellt expansivt bolag i skuggan av konkurrenter som exempelvis Ikea.
Plats: AJ:s huvudkontor i Halmstad.


Text:  Per Manns.

Fler nyheter från Företagarna