headphones newspaper video-player
Corona - råd och stöd till företag
Johanna Nissén Karlsson från företaget Vividye är en av årets omslagsprofiler. Foto: Evelina Carborn.

”Vi ger kläder ett nytt liv”

År 2050 kan modebranschen stå för en fjärdedel av världens koldioxidsläpp. En nyckel till förändring står Johanna Nissén Karlsson och Vividye för. Det prisbelönta bolaget har väckt H&M:s intresse med sin teknik för att färga och färga av kläder på ett miljövänligt vis.

Textilindustrin släpper årligen ut mer koldioxid  än världens flyg och sjöfart ihop, enligt FN. I Sverige når
120 000 ton textilier marknaden varje år. Ynka 5 procent återvinns. Branschen har insett att det inte håller i längden.

Ett av de nyaste stegen i omställningen av mode- och textilbranschen står Chalmersbolaget Vividye för. I januari fick Johanna Nissén Karlsson och medgrundarna Eric Henriksson Martí och Gustav Larsson-Utas ta emot hållbarhetspriset H&M och Elle Conscious Award.

– Hela hösten hade vi jagat personer. Plötsligt kom folk till oss och ville veta mer, säger Johanna Nissén Karlsson.

För Vividye ingick kontakt med H&M och mentorskap via priset, vilket gett en välkommen skjuts i starten.

– H&M är väldigt duktiga på att jobba med ny innovation och hållbarhet. De är lyhörda och vill förändra. Vi har flera företag och aktörer som är intresserade nu och vi påbörjar ett antal pilotprojekt i höst med stöd av Wargön innovation. De hjälper oss att skala upp från labb till industriell miljö, berättar Johanna Nissén Karlsson.

”I starten var inte vägen för teknologin utstakad. Nu är vi nära marknaden och kan göra skillnad inom en snar framtid”

Företaget startades under sista året på Entreprenör-skolan på Chalmers i fjol, då tekniken som utvecklats av forskarna Hanna de la Motte, Romain Bordes och Anna-Karin Hellström sattes i affärsutvecklarhänderna på Johanna Nissén Karlsson och medgrundarna. I mars utsågs Vividye av Åforskstiftelsen till Årets entreprenörsstipendiater med 200 000 kronor som belöning. Priset delas årligen ut till Sveriges tio mest innovativa entreprenörer, där bedömningen baseras på bolagets affärsidé och framtidsutsikter. Även finansiering från Vinnova, Almi, Chalmers innovationskontor och Chalmers Ventures har möjliggjort Vividyes fortsatta resa.

Vägen till att ta sig an en omställning av klädbranschen har varit krokig för Johanna Nissén Karlsson från Lidköping. Med en sen dyslexidiagnos på gymnasiet kom förklaringen till att hon fått kämpa i klassrummet. Det var inom idrotten hon kunde glänsa. En elitsatsning på löpning ledde till studier och tävlingar i USA.

– Hemma i Sverige igen började jag plugga logistik. Jag fick kämpa. Parallellt drev jag en löparklubb och hittade kringaktiviteter. Så har jag alltid gjort, hittat min egen värld och drivit projekt.

Så småningom hittade hon till Chalmers entreprenörsskola och allt föll på plats.

– Jag gillar att ta mig an saker och se resultat. Här fick jag använda det. Jag har alltid velat driva bolag och skapa värde för andra, säger Johanna Nissén Karlsson.

Förhoppningsvis kan Vividye snabba på omställningen till en resurssnålare kläd- och textilindustri. Bolagets första år har onekligen varit händelserikt.

– Vi kom in med nya perspektiv och ville utmana. Utöver att förstå avancerad kemisk teknologi har vi satt oss in i branschens behov och problem, för att hitta applicerings-områden och kunna sälja en produkt. I starten var inte vägen för teknologin utstakad, vi hade många möjliga vägar att gå. Nu är vi nära marknaden och kan göra skillnad inom en snar framtid.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap