För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Företag i Norrbotten delar på Facebookmiljoner

108 företag i norra Sverige får dela på fem miljoner kronor via Norrbotten Business Support, fördelat av Företagarna Norrbotten, för att lindra effekterna av pandemin. För Tjers bryggeri i Boden en väg runt inställda evenemang. – Vi köper en stor kåta för ölprovningar utomhus, berättar ägaren Sofia Lundström.
Publicerad 23 okt 2020
Sofia Lundström och Lina Ekström Morin satsar på lokalt bryggeri i Boden. Foto: Petra Älvstrand.

För snart två år sedan köpte Sofia Lundström och vännen Lina Ekström Morin ett litet bryggeri i Överkalix, för att se till att det levde vidare. Verksamheten flyttade till Boden, där duon brygger hantverksöl med så lokala råvaror som möjligt.

Ungefär hälften av businessen för Tjers bryggeri bestod fram till mars i år av event, i form av ölprovningar för företag och privatpersoner inne i själva bryggeriet. I och med coronaviruset omöjliggjordes eventen från och med mars, samtidigt som en planerad ölfestival i Luleå ställdes in.

– Det har varit ett märkligt år. Vi har fått tänka nytt, snabbt. Drömmen hade ju funnits där om att erbjuda mer naturnära upplevelser för våra ölprovare. Nu har vi fått möjligheten att bygga upp den delen tidigare än planerat, berättar Sofia Lundström som beviljats 50 000 kronor.

Under högsäsongen, från mars till juni producerar bryggeriet ungefär 4 000 flaskor i veckan med så lokala råvaror som möjligt.

– Blåbärsjuice tar vi från Kalix medan kråkbär plockas av besökare vid Saltoluokta fjällstation, för att sedan användas i turistmålets egen öl som vi brygger. Vi gör även egen öl åt Treehotel där vårens första björklöv används, säger Sofia Lundström.

Under våren haltade leveranserna av öl till lokala restauranger men i dag ser läget något ljusare ut.

– Folk har ändå besökt lokala destinationer under sommaren och i början av hösten. Många vill njuta av Norrbottens natur.

I framtidsplanerna för Tjers bryggeri ingår fler samarbeten och nya typer av event.

– Vi planerar en egen ölfestival där vi bjuder in lokala bryggerier och vi siktar på att finnas på fler destinationer i Norrbotten. Jag tror att folk är intresserade av att dricka något som är småskaligt producerat med lokala råvaror. Vi döper även vår öl på överlulemål. Senaste ölen, en torr ale med touch av apelsin, heter Såolöga – ett bondskt begrepp för den lågt stående solen på senhösten.

Text: Malin Sund. 

Fler nyheter från Företagarna