För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Bildreportage: Supermålarna är tillbaka

Vissa småföretagare lyckas få mer uppmärksamhet än andra. När Henrik Lindquist och Pontus Bergman från Sthlm Signs är ute på uppdrag stannar folk till och betraktar deras hantverk. De flesta tar fram mobilkameran och delar upplevelsen i sociala medier. Sthlm Signs är antagligen Sveriges mest delade måleri- och designföretag. Hemligheten? De målar stort, jättestort.
Publicerad 13 nov 2020
Bläddra för att se fler bilder. Foto: Per Englund.

Sthlm Signs började i ett betydligt mindre format. De två vännerna har alltid haft ett intresse för konst och måleri. De hyrde en ateljé där de på lediga stunder från sina ordinarie anställningar träffades för att måla.

– Vi kommer från olika bakgrunder. Jag har jobbat med design och typografi i hela mitt liv, medan Pontus är konstnär och grafiker i grunden, säger Henrik Lindquist. Vid ett av mötena i ateljén berättade Pontus att han hade hittat ett hantverk, hantverksmässig skyltmålning, som i princip hade dött ut i Sverige några decennier tidigare.

– Internationellt är hantverksmässig skyltmålning (traditional signpainting för den som vill googla mer om yrket) en etablerad hantverksform. Det är en fantastisk kombination av material, formgivning och hantverk, säger Pontus Bergman.

Vännernas efterforskningar visade att det yrkesmässiga hantverket att måla skyltar dog ut i Sverige under 1970-talet, främst till följd av en ökad datorisering där skyltar plötsligt kunde designas i en dator och skrivas ut från skrivare.

– Olika tekniska framsteg gjorde att folk inte såg någon anledning att handmåla skyltar, menar Henrik.

Internationellt var trenden dock en annan. Både i USA och Storbritannien har det klassiska skyltmåleriet en stark ställning.

– Vi började testa på hobbynivå. Försökte lära oss hantverket. Det finns inga lärlingsplatser i Sverige så vi fick lära oss via instruktionsvideor på Youtube. Det finns en extrem generositet att dela med sig av kunskap, konstaterar Henrik.

Verksamheten utvecklades som en hobby vid sidan av ordinarie arbeten, men 2017 blev Henrik uppsagd från den designbyrå där han arbetade och det blev startskottet för vännernas nya företag.

– Uppsägningen gjorde att vi kände att vi kunde lägga 100 procent på vårt företag, säger Henrik. Med hjälp av gamla kontakter fick duon sina första uppdrag. Det blev exempelvis en handmålad entréskylt till startupen Soundtrap och en större skylt åt bostadsutvecklaren Oscar Properties.

Samtidigt som Henrik och Pontus lärde sig mer om hantverket fick de lära marknaden att det fanns ett hantverk som heter hantverksmässig skyltmålning. De bearbetade gamla kollegor och kontakter samt jobbade med pr.

– Ett genombrott var när en mediebyrå, Hand Made Media, ringde och berättade att de skulle introducera stora väggmålningar med reklambudskap i centrala Stockholm. De ville träffa oss för att diskutera om vi kunde utföra måleriarbetet, säger de två entreprenörerna.

”Vi hittade ett hantverk, hantverksmässig skyltmålning, som i princip hade dött ut i Sverige några decennier tidigare”

Mediebyrån hade fått inspiration efter ett besök i New York där stora handmålade reklambudskap på husgavlar är en etablerad reklamkanal. Tillbaka i Stockholm lyckades företaget sluta avtal med fem fastighetsägare som numera upplåter sina husgavlar för tillfälliga reklammålningar.

Mötet resulterade i att Sthlm Signs fick uppdraget att måla en gigantisk reklambild på en husgavel i hjärtat av Stockholm. Det var glassmärket Ben & Jerry's som var först ut med att kommunicera med hjälp av väggmålningar. Målningen gjorde succé och blev startskottet för fler uppdrag.

Under de senaste åren har Henrik och Pontus målat reklamskyltar åt Chanel, Mini Cooper, Kry, Adidas och en hel rad andra välkända varumärken. Och på frågan hur många väggar det har blivit totalt sedan starten blir svaret att de har tappat räkningen.

– Det blev runt 20 väggar under 2019 så totalt har vi kanske målat ett 40-tal väggar sedan starten 2017, säger Pontus.

Även om de gigantiska väggmålningarna skapar både stora uppdrag och rejäl uppmärksamhet så vill Sthlm Signs fortsätta att utveckla det traditionella skyltmåleriet.

– Det var det vi brann för från början och som vi vill fortsätta att utveckla. Vi textar för hand och vi målar för hand. Det är en härlig konstnärlig verksamhet som vi inte vill tappa bort.

Samarbetet med Hand Made Media har gjort att Sthlm Signs har startat Sthlm Murals AB som helt och hållet inriktar sig på storskalig handmålad utomhusreklam.

Och precis som för många andra entreprenörer blev våren 2020 en utmanande period. Uppdragen sinade, jobb flyttades framåt i tiden och telefonen slutade ringa.

– Ett av våra största uppdrag kom från Gröna Lund där vi skulle måla ett stort antal skyltar till olika delar av nöjesparken. Vi skulle precis dra igång i våras när kunden ringde och berättade att parken skulle tvingas hålla stängt under hela säsongen och därmed hade de inte möjlighet att gå vidare med uppdraget. Det var en rejäl smäll.

Under några tuffa vårmånader fick företaget leta nya uppdrag för att klara överlevnaden. Sthlm Signs fick också permitteringsstöd från Tillväxtverket.

– Vi fick en del skyltuppdrag från lokala företagare men det räckte inte för att kompensera för tappet. Men precis som för många andra företagare började kunderna återvända efter sommaren.

– Förra veckan ringde Gröna Lund och meddelade att de ville återuppta samarbetet. Vi har precis påbörjat arbetet att måla ett flertal skyltar i parken inför den kommande säsongen.

Och precis runt hörnet från kontoret på Åsögatan på Söder i Stockholm håller en ny väggmålning på att ta form. Det är Closely, ett nytt svenskt underklädesmärke, som vill skapa uppmärksamhet. Några nyfikna förbipasserande stannar upp, plockar fram mobilen och tar några bilder. Snart har de säkert publicerats i sociala medier.

Fakta om Sthlm Signs


Aktuella: Återupplivar ett klassiskt hantverk.
Plats: Stockholm.
Antal anställda: Två delägare samt frilansare.
Omsättning 2020: Cirka 2 miljoner kronor.


Text: Per Manns.

Fler nyheter från Företagarna