För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

”Vi har fått visa att vi är bra både i nöd och lust”

Louise Lejestrand, ordförande Företagarna Varberg samt ägare och projektledare, Treativ reklambyrå berättar om hur hon påverkats av krisen.
Publicerad 3 jun 2020

Krispaketen avlöser varandra – vad innebär det för Företagarnas påverkansarbete?

– Vi har fått nya medlemmar då vi ses som pålästa och trygga samtidigt som vi förmedlar viktig information. Tidigare har vi haft många galor och event här i Varberg. Nu har vi fått visa att vi är bra att ha i både nöd och lust, att vi har den tyngre kompetensen också.

Vad är din bild – hur står det till i Företagarsverige?

– Vi ser nedstämdhet och uppgivenhet på många håll medan det snurrar på för vissa fortfarande. Men även de går i vänteläge: ”snart drabbar det oss”, ”blir det ett blodbad i höst?”. Det är lite som en lång transportsträcka just nu för oss alla.

Är det något medlemssamtal som du särskilt kommer ihåg?

– I början av krisen pratade jag med ett gift par som driver en lunchrestaurang där hela familjen lever på verksamheten. De grät och var förtvivlade. Jag har haft ont i magen när jag tänker på dem.

Ett samtal där du och Företagarna kunde göra skillnad?

– Vi fick in en frisör som ny medlem. Hon ville tillhöra oss och känna sig mindre ensam. Vi har pratat många gånger nu, om hur man permitterar och så vidare. Hon ringer mig emellanåt och tackar för att hon får vara med. Då känner jag att vi har kunnat leverera. Vi gör skillnad här.

Fler nyheter från Företagarna