För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

”Det mediala intresset är enormt”

Jonas Nordin, regionchef, Västerbotten berättar hur hans arbete har påverkats av krisen.
Publicerad 3 jun 2020

Hur har ditt jobb förändrats under Coronakrisen?

– Första halvåret 2019 hade jag 80 resdagar. Hittills i år har det bara blivit en övernattning. Jag använder digitala mötesformer i betydligt större utsträckning än tidigare och jag upplever jobbet som mer effektivt, men samtidigt har det blivit lite tråkigare. Jag saknar de personliga mötena.

Hur har Företagarnas regionala arbete förändrats under krisen?

– Det mediala intresset har varit enormt. Jag har blivit intervjuad i alla medier. Det finns höga förväntningar att vi ska veta allt om krispaketen och de politiska utspelen. Men det finns även en rad andra aktörer som upplever Företagarna som mycket relevanta i dessa kristider – och de vill veta vad vi tycker.

Vilka tänker du på då?

– Under den här våren har exempelvis landshövdingen ringt mig en gång i veckan för att få höra Företagarnas syn på utvecklingen i länet. Förutom länsstyrelsen har vi intensiva kontakter med kommunpolitiker och lokala näringslivschefer.

Har det gett resultat?

– Ett konkret resultat är att Umeå kommun har öppnat en företagsakut dit det lokala näringslivet kan vända sig med alla sina frågor. Inom kort kommer det också en regional företagsakut.

Är det något möte med en företagare som berört dig lite extra?

– Ja, det var när en granne en bit ned på gatan kom och knackade på. Han har jobbat hela sitt liv i restaurangbranschen – men plötsligt var kunderna borta. Han delade ut lappar och erbjöd hemkörning av färdiglagade rätter. Han stod utanför min dörr i munskydd och jag såg i ögonen hur ledsen han var. Mötet kändes sorgligt och inte minst overkligt.

Fler nyheter från Företagarna