För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

”Det är som ett Kry för entreprenörer”

Tidningen Företagaren har träffat Nema Abdhihakim Ali, tandläkaren som sadlat om för att underlätta livet för företagare på landsbygden, först i Sverige och sedan ute i världen, via den nya plattformen Conpetence.
Publicerad 26 jun 2020
Nema Abdhihakim Ali, grundare av den nya plattformen Conpetence. Foto: Karin Wesslén.

Berätta om Conpetence, vad är företagsidén?

– Det är ett slags Kry för entreprenörer, när allmän rådgivning inte räcker till och du behöver spetskompetens för att ta dig och din verksamhet framåt. Företagsnamnet syftar på "connecting competence". Via en digital plattform får du expertråd via videosamtal.

Vad är bakgrunden till att du grundade bolaget?

– Idén kom när jag läste sista året på tandläkarprogrammet och skulle gå en fortbildningskurs. Den hölls i en annan stad. Det borde finnas ett snabbare sätt att utveckla min kompetens, kände jag. Med lite research såg jag att detsamma gällde för många andra yrkesgrupper. Sommaren 2019 drog jag igång på hel tid. Jag vill demokratisera tillgången till kompetens och expertis, både nationellt och internationellt.

Hur är läget i företaget i dag?

– Jag värvade min lillebror till bolaget, med teknisk kompetens från KTH. Vi skapade en prototyp och numera har vi även ett utvecklarteam i Indien. En betaversion av vår app släpptes förra sommaren och 30 experter är anslutna i dag. Ett av de senaste exemplen på konsultationer är en entreprenör som ville ta in en delägare till sitt företag och behövde bollplank kring hur hon skulle tänka med avtal och ägarandel.

Ni har också fått pengar av Tillväxtverket?

– Ja, vi är en av 13 aktörer i en satsning på att digitalisera landsbygden. Entreprenörer utanför storstadsregioner har inte alltid samma tillgång till expertis. Vi har fått drygt 500 000 kronor för att bygga vidare på och nå ut med vår tjänst. Vi vill kunna hjälpa till när behovet är som störst. Till exempel när företaget ska växa, när du ska anställa din första medarbetare, när du ska ta in pengar för första gången eller när du ska sätta ihop en styrelse.

Hur har Coronaviruset påverkat företaget?

– Det är både positivt och utmanande. Behovet av och fördelarna med vår tjänst är ännu tydligare samtidigt som många företag har det otroligt tufft. Vi har skapat Ledarskapsjouren som är en ny, nischad tjänst med expertrådgivning i mobilen. Den riktar sig till entreprenörer som även är chefer, med tanke på det många går igenom nu.

Fler nyheter från Företagarna