headphones newspaper video-player
Corona - råd och stöd till företag
Anna Godevärn driver Mörsjö Deli i Östersund – och har gjort norrländska tunnbrödschips till en svensk exportprodukt. Hon har gått stärkt genom tidigare kriser och hoppas att kompetensutveckling ska göra Sverige starkare. Foto: Gösta Fries.

Möblerar om för att stå redo inför vändningen

Anna Godevärn vill skicka sina medarbetare på kurs, i stället för att de går hemma under permitteringen. Då kan vi gå stärkta ur krisen, inte svagare, menar hon.

När världen stängde in sig i mer eller mindre självvald isolering, började Anna Godevärn, vd och ägare av Mörsjö Deli, att göra om i företagets lokaler för att kunna öka produktionen. Det var det bästa beslut hon fattat på länge. I höst, eller när vändningen än kommer, kan Mörsjö Deli nu dubbla sin produktion. 

- När man är ett lagom litet företag, ett som växer, så finns det så många saker som 'vore bra att göra'. Saker som skulle öka lönsamheten och stärka konkurrenskraften. Men då hinner man ofta inte. Ombyggnationer och kompetensutveckling, till exempel. Det behövs alltid, men det är så svårt att hinna med. Nu har vi plötsligt tid, säger hon.

Och tillägger:

– Tid, men inte råd att göra investeringar eller köpa utbildning.

Hjälper här och nu

Mörsjö Deli har märkt av krisen. Samtliga medarbetare är korttidspermitterade och man har nu produktionen igång två dagar i stället för vanliga fem dagar i veckan.

– Flera av de satsningar som regeringen har gjort har varit jättesmarta: sänkt arbetsgivaravgift, kortidspermitteringarna och att staten tar kostnader för sjuklön. Det är saker som hjälper här och nu. Men jag vill att vi ska ta vara på den här tiden bättre. Tänk om jag kunde skicka mina medarbetare på utbildning under den tid de är permitterade. Det skulle stärka oss för framtiden, säger hon.

Vad önskar du dig?

– Stärk studieförbunden och låt oss vidareutbilda oss i stället för att vi går hemma under permitteringen. Så kan vi gå ur det här starkare, inte svagare.

Du har gått igenom svåra tider förut?

– Ja, jag har gjort en konkurs tidigare. Det har lärt mig otroligt mycket. Och även om jag hade tur som hade en superbra konkursförvaltare, så vet jag att konkurser är resursslöseri. Det går så mycket värde till spillo, även för samhället, när ett företag går i konkurs. Kompetens skingras. Kunder försvinner om rekonstruktionen tar för lång tid. Det tar år att bygga upp igen, säger hon.

Och så får hon något allvarligt i rösten.

– Om alla de företag jag ser runt mig som går riktigt dåligt just nu, faktiskt också tvingas i konkurs, så kommer det att få enorma konsekvenser.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap