Sju tips för dig som vill ta greppet om 2020
1. FÖLJ UTVECKLINGEN I DIN BRANSCH
Vilka trender förutspås av branschexperter och fackpress? Vad gör konkurrenterna? Håller affärsmodellerna på att förändras? Kan konkurrenskraften stärkas med ny teknik, digitalisering och automatisering?
2. LYSSNA PÅ KUNDERNA
Om efterfrågan viker på en produkt kan det vara dags att tänka om. Det kanske inte räcker med att vässa befintliga erbjudanden utan handlar om att företaget ska byta fot och utveckla nya affärsidéer utifrån den kompetens som finns i företaget.
3. VAR SKEPTISK MOT TRENDGURUS
Inom exempelvis management levereras en strid ström av nya recept på framtidens ledarskap. Men det vetenskapliga underlaget är ofta tunt enligt Thomas Johansson, professor vid Göteborgs universitet, som skrivit boken ”Managementsyndromet”.
4. SE UPP MED DAGSLÄNDOR
Den som säljer kläder eller heminredning eller annat som styrs av modesvängningar behöver ha koll på korta trender. Men i många branscher är det bra att inte tänka allt för kortsiktigt utan avvakta och se vilka trender som kommit för att stanna.
5. VAR INTE RÄDD FÖR ATT HÄRMA ANDRA
Det är inte nödvändigt att vara först ut för att tjäna pengar på en trend. Matförsäljningen på nätet gick länge trögt, men i dag får livsmedelsjättar som Ica och Coop in miljarder på digital handel. Däremot kan det bli dyrt att satsa pengar på gissningar om framtiden som sedan visar sig vara en felspekulation. 42 procent av alla startup-företag går i konkurs, enligt amerikanska analyshuset CB Insights.
6. HÅLL KOLL PÅ MEGATRENDER
Definitionen på en megatrend är att den hållit i sig i minst 15 år och påverkar flera olika områden i samhället. Chansen är då högre att trenden består även de kommande åren. Digitalisering, hållbarhet, globalisering och urbanisering är exempel på världsomspännande megatrender, enligt Copenhagen Institute, som arbetar med framtidsstudier. Långsiktiga trendspaningar är ofta riktiga även om det uppstår hack i kurvan och förändringarna går långsammare än förutspått.
7. LITA PÅ DIN MAGKÄNSLA
Fundera över om det är några banbrytande förändringar på gång som ändrar spelplanen i branschen. Du kan din bransch och kan kanske bättre än någon annan se vad som är på gång. Kanske kan du testa helt nya idéer i mindre skala för att minimera risktagandet.
Text: Sten Sjögren.