headphones newspaper video-player
Lisa Kjellqvist, medgrundare av Sniph. Foto: Karin Wesslén.

Ny doft varje månad i din postbox

Lisa Kjellqvist och Tara Derakshan vill få fler att våga mer när det gäller dofter. Med inspiration från Spotify valde de att starta Sniph – ett företag som erbjuder dig att teckna en doftprenumeration.

För Lisa Kjellqvist, civilekonom och tidigare marknadschef på Viaplay, har doftsinnet alltid varit viktigt. Så länge Lisa kan minnas har hon fått agera parfymkonsult åt sina vänner. Det fick henne att börja fundera på att starta eget. Inspirerad av Spotify och några USA-baserade doftföretag som erbjuder prenumerationstjänster bestämde hon sig för att ta steget.

2016 drog hon igång företaget Sniph. Redan efter en månad kom bolaget med i acceleratorprogrammet Sting – och med ett startkapital på 300 000 kronor kunde marknadsföringen börja.

På ett mingel träffade hon Tara Derakshan, med bakgrund som marknadsansvarig på Childhood Foundation i New York och global marknadschef på techbolaget Kiosked i London.

– Vi kände direkt att vi ville jobba med varandra. Dessutom gissade jag rätt på hennes doft, Santal 33 från Le Labo.

De första månaderna packade de parfym hemma i köket, men ganska snart växte företaget och Sniph flyttade in i rymligare lokaler på Östermalm i Stockholm. Sniph har också lyckats få flera välkända näringslivsprofiler att investera i bolaget, bland annat Spotifygrundaren Martin Lorentzon.

– Det känns som en dröm blir sann när du får en entreprenör som inspirerar dig att även tro och investera pengar i ditt bolag, säger Lisa Kjellqvist. Under 2019 har företaget tredubblat sin omsättning och antalet medarbetare har vuxit till 15 personer. Och det är åter dags att flytta till större lokaler.

– Målet är ett nollresultat 2021, men mycket beror på marknaden, kundernas beteende och önskemål. Det är en konstform att vara riskkapitalfinansierad startup och balansera tillväxt och break-even, säger hon.

”Prenumerationer skapar en intim relation med kunderna”

Lisa ser flera fördelar med prenumerationer. Dels finns det möjlighet att utbilda och intressera kunderna, få dem att ta ut svängarna lite mer, dels ger det återkommande intäkter.

– Genom att ha en prenumerationstjänst blir det en intim relation med kunderna. Vi vill hjälpa fler att utforska möjligheterna med olika parfymer, och genom vårt erbjudande får kunden en ny parfym varje månad. Vi vill att kunderna ska upptäcka tjusningen med olika dofter.

Spotify har inspirerat Sniphs grundare på fler sätt.

– På Spotify kan man streama låtlistor med teman för olika tillfällen. På samma sätt jobbar vi med olika doftteman, förklarar Lisa.

För 159 kronor i månaden får kunden en flaska med 8 milliliter parfym. Det menar Lisa är en lagom stor mängd som ger kunden tillräckligt med tid och tillfällen för att känna om parfymen passar.

– Att köpa parfym är svårt. En parfym kan dofta olika på olika personer, och att bara spreja på sig i butiken räcker inte. Det behövs ofta flera dagars användning för att man ska känna om den passar eller inte, förklarar hon.

Sniph vill ligga i framkant på doftområdet, och kunna erbjuda dofter som inte är så enkla att få tag på i vanliga fall. De har direktkontakt med parfymhus och besöker branschmässor för att hitta nyheter.

– 2019 inledde vi ett samarbete med hjärnforskaren Katarina Gospic. Eftersom vi vet hur mycket dofter påverkar oss har vi tillsammans tagit fram en serie rumsdofter. Att påverka hur vi mår med doft är ett område som vi tror mycket på, säger Lisa.

Fakta om Sniph

Startår: 2015.
Omsättning: 4,2 miljoner kr (2018).
Resultat: - 4,9 miljoner kr (2018).
Antal medarbetare: 15 personer.
Investerare: Martin Lorentzon (Spotify), Christina Stenbäck, Pär Svärdson (Apotea), Peter Settman med flera.
Aktuella: Säljer dofter med hjälp av ett prenumerationserbjudande.

 

Text: Anna-Maria Stawreberg.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap