headphones newspaper video-player
Corona - råd och stöd för företagare
Günther Mårder möter Veronica Apelqvist, vd för BD Fisk i Luleå. Foto: Petra Älvstrand.

Svårfångad business i nordliga vatten

Om du har tur kommer några av julbordets höjdpunkter från BD Fisk i Luleå. I sortimentet ingår vildfångad lax från Bottenviken, odlad lax från utvalda producenter i Norge och framför allt – Kalix Löjrom. Den exklusiva produkten med ett kilopris på runt 2 000 kronor är Sveriges första ursprungsmärkta livsmedel, precis som italienarna har parmesan och fransmännen champagne.
Publicerad 14 dec 2020

Det svenska kustfisket i Bottenviken drivs under tuffa förutsättningar. Fångsterna begränsas av både fiskekvoter, snö och is. Hjärtat i verksamheten är BD Fisk som ägs gemensamt av 31 verksamma yrkesfiskare mellan Haparanda och Piteå. Företaget är ett av Norrbottens äldsta med ett startdatum 1928.

Företagarnas vd, Günther Mårder, bokade ett besök på fabriken i Luleå för att få höra mer om förutsättningarna för svenskt kustfiske, norsk lågpriskonkurrens och Sveriges mest exklusiva livsmedelsprodukt. Sedan fyra år tillbaka heter vd:n Veronica Apelqvist och hon är en av nyckelpersonerna i arbetet med att ta tillvara fångsterna från fisket.

– Att vi ägs av fiskarna själva är något unikt i fiskbranschen. Det är vår styrka, säger hon.

Vilka är utmaningarna att driva en fiskfabrik? frågar Günther Mårder.

– Ja, en stor utmaning är de hårda regler som omgärdar det svenska kustfisket. Det är svårt för unga att välja en karriär som yrkesfiskare. Det är inte så lätt för en fiskare att föra vidare sin verksamhet till någon annan, för att få en yrkeslicens är det många lagkrav som ska uppfyllas. Många av våra yrkesfiskare har en hög ålder, men några har fått sina söner att ta över.

Men det finns fler begränsningar och hot för landets kustfiskare, berättar Veronica Apelqvist:

– Leveranserna från våra fiskare sjunker för varje år till följd av reducerade fiskekvoter. Samtidigt minskar också fiskebeståndet i Bottenviken eftersom sälarna bara blir fler och fler. Ytterligare en utmaning i år är att vi har tappat försäljning eftersom restauranger och hotell inte efterfrågar samma volymer som tidigare till följd av pandemin. Det är tajta marginaler i fiskeribranschen i Sverige.

Tillbaka till prestigeprodukten Kalix Löjrom. Det är Norrbottens Kustfiskares Producentorganisation som äger utmärkelsen av landets första ursprungsmärkta livsmedel, och BD Fisk är företaget som producerar den eftertraktade löjrommen.

– Det som gör löjrommen så unik är att den kommer från siklöja som fiskas i vattnen här utanför. Fisket är omgärdat av begränsningar och det pågår bara under några veckor från slutet av september till slutet av oktober.*

Samtidigt utmanas Kalix Löjrom av andra producenter, exempelvis från Vänern och Finland. Hur möter ni konkurrensen?

– Det är ju jättestor skillnad mellan löjrom och löjrom. Vi kontrollerar all löjrom som kommer hit. Vår medarbetare Olof har granskat löjrom i snart 30 år och han vet om den håller måttet eller inte. Om den inte möter våra kvalitetskrav skickas den tillbaka till fiskaren.

Vilka är utmaningarna att driva ett företag där leverantörerna också är delägare i bolaget?

– Vi är fiskarnas förlängda arm och ser till att deras fångster säljs vidare. Under många år drevs verksamheten som ett kooperativ och det var först på 1990-talet som vi ombildade till ett AB. Men vi kan inte leva på det lokala fisket, volymerna från Bottenviken är för små. Därför jobbar vi med norsk lax, en verksamhet som uppgår till 70 procent av vår omsättning. Det är en förutsättning för att vi ska kunna erbjuda våra cirka 30 anställda en sysselsättning året runt.

Vid ett par tillfällen per vecka rullar det in en lastbil lastad med norsk lax. Det blir runt 900 ton per år. BD Fisk röker, gravar och skivar laxen. 30 procent säljs vidare till dagligvarukedjan, resten till grossister.

Veronica Apelqvist är noga med att lyfta fram de kvalitetskrav som företaget ställer på sina leverantörer.

– Vi köper bara in superiorlax från Nordnorge, det är den bästa norska laxen.

”Vi är fiskarnas förlängda arm”

Hur vill du utveckla företaget?

– Jag vill att fler kunder och konsumenter ska få upp ögonen för det hantverk och den kvalitet som vi levererar. Vi arbetar med att bevara traditioner och hantverket. Jag vill inte att vi hamnar i lågprissegmentet, att vi jämförs med den där dragspelslaxen som ligger i frysdisken i affären. Eller när den stora matbutiken har kampanjpris på norsk lax som först har transporterats från Norge till Polen för att förpackas och därefter till butiken i Sverige. Eller en gravad lax som är pumpad med saltvatten. Vi har inga tillsatser i våra produkter.

Blir du inte sugen på att skapa ett lågprismärke?

– Nej, vi tror ju att det finns en växande efterfrågan på lokalt producerad mat av hög kvalitet. Vi måste bara bli bättre att tala om detta för marknaden.

Har ni några nya produkter på gång?

– Vi jobbar jättemycket med vildlaxen som fiskas under tre veckor, till nästa år kan vi exportera den. Det finns en stark efterfrågan i Frankrike. Helst vill vi varmröka fisken, då kan vi få bättre betalt.

Kan du förklara varför den norska Salmalaxen har blivit en sådan succé?

– Salmalax är en norskodlad, skinn- och benfri lax som förpackas inom fyra timmar från det att fisken fångats. Det innebär att man kan äta den rå utan att behöva frysa in den. En snygg förpackning och en produkt som kan ätas direkt, det är en succé.

Kvalitets- och hållbarhetsfrågorna finns alltid närvarande i verksamheten hos BD Fisk, ett arbete som nyligen belönades med Norrbottens miljöpris som delas ut av Region Norrbotten, Almi Företagspartner och Energikontor Norr. D Fisk omsatte närmare 102 miljoner kronor 2019, resultatet blev 4,1 miljoner.

Fakta om mötet

Mitt möte: Veronica Apelqvist, vd för BD Fisk AB.
Därför bokade jag mötet: BD Fisk är ett företag som ägs av yrkesfiskarna i Norrbotten, 31 delägare mellan Haparanda och Piteå. Besöket på BD Fisk och samtalet med Veronica Apelqvist gav insikter om hur man lyckas driva en verksamhet som begränsas av fiskekvoter, regelbörda och lågpriskonkurrens.
Plats: Luleå.


Text: Per Manns.