För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Ölens nytänkare bytte kontinent – och vässade affärerna

Måste en vardag i en ny världsdel bli ett avbräck för företaget? För Omnipollos grundare Henok Fentie har flytten till Addis Abeba lett nya, smarta affärer.
Publicerad 30 apr 2020
Henok Fentie har skapat ett mikrobrygeri som rankas som en av världens tio bästa öltillverkare.

Att brygga egen hantverksöl är inte så unikt i Sverige. Men att bli amerikanska investerares favorit och rulla ut sin öl i vart fjärde land i världen hör inte till vardagen. Särskilt inte med smaker som milkshake, mango och marshmallows. En av faktorerna bakom världssuccén är nytänk som företaget fått via grundaren Henok Fenties flytt till Addis Abeba.

För 2,5 sedan gick flyttlasset till Etiopiens huvudstad där Henok Fenties fru fått en diplomattjänst. Kvar i Stockholm fanns medgrundare Karl Grandin.

– Min flytt skyndade på utvecklingen av vårt bolag, det blev viktigt att ha en ordentlig struktur på plats inför min avresa. Det fungerade som en deadline, säger Henok Fentie.

Rent konkret innebar flyttförberedelserna modigare – och fler – rekryteringar till Omnipollo.

– Jag är ganska försiktig, så troligtvis hade det dröjt innan vi tog det klivet annars.

Lagom till tioårsjubileet i år har företaget 50 anställda, deras öl säljs i 47 länder och företaget har öppnat barer och restauranger i Stockholm, Göteborg och Hamburg. Tokyo läggs till listan i vår.
För Henok Fentie föddes idén om ett innovativt öl under en flytt till Bryssel där frun tjänstgjorde för UD. På tillställningar serverades det gott om intressant vin medan utbudet av kittlande öl var skralt.

Hemma i Sverige träffade han designern Karl Grandin, grundare av klädkedjan Cheap Monday, och allt föll på plats. I mars 2011 släpptes Omnipollos första öl med ögonbrynshöjande etikettdesign. Framgångarna har duggat tätt. Bland annat en sjätteplats på prestigefyllda Ratebeer-topplistan, som beskrivs som ett Guide Michelin för öl. I dag jobbar Karl Grandin och Henok Fentie sammansvetsat – på resande fot.

– Jag reser 7–10 dagar per månad då jag brygger öl på noga utvalda festivaler och mässor i världen. Karl och jag tajmar långflygningar ihop och betar då av intensiva tolvtimmarsmöten. Förra veckan var vi i Los Angeles, månaden innan i Tokyo.

Näst efter Sverige och USA är Kina deras största marknad i dag. Tack vare kapital från amerikanska investerare satsar bolaget på expansion i Asien.

– Det är unikt att en amerikansk riskkapitalist går in i en europeisk öltillverkare, konstaterar Henok Fentie som även vågat sig in på fler marknader tack vare familjens flytt.

Ölmarknaden i Etiopien växte med 17 procent i fjol, vilket gör den till den snabbast växande i världen.

– Vi har bryggt Etiopiens första ale. Vi hyr in oss på ett litet bryggeri hos en äldre herre, snart 70 år. Vi slåss mot smutsigt bryggvatten och elavbrott, men det vägs upp av att intresset är stort när vi släpper nya öl.

Under 2020 fortsätter innoverandet via kontakter och intryck från världen.

– Vi har bryggt öl ihop med vår favoritrappare från Texas, skräddarsytt öl åt ett BMX-företag och testat kombon konstutställning och ölprovning. Snart mars lanserar vi också för första gången en dryck som inte är öl, mer kan jag inte säga än.

Fakta om Omnipollo AB


Aktuellt: Rankas som en av världens tio bästa öltillverkare.
Gör: Hantverksöl med innovativa, fantasifulla smaker. Öppnar nu första egna bryggeriet i en gammal kyrka i Sundbyberg.
Plats: Stockholm och Addis Abeba.
Grundare: Henok Fentie och Karl Grandin.
Startår: 2010.
Omsättning 2019: 100 mkr totalt för Omnipollobolagen (Omnipollo AB, Omnipollos hatt AB, Omnipollo Hypnagoga AB, Omnipollos Park AB och Omnipollo Hamburg Bus Group).
Resultat 2019 (prel): Cirka 10 mkr.

Ordlista:

Fantombryggeri: På engelska ”gypsy brewers”. Hyr in sig hos andra bryggerier lokalt i de länder där ölet sedan säljs.
Omnipollo: Omnipotent + pollo = allsmäktig kyckling, på spanska. Skulle symbolisera känslan av vingar och att kunna flyga ut över världen.
Ölkonst: Etikettdesignen är så framgångsrik att ordet ölkonst myntats då designen visats upp på egna utställningar. På vissa etiketter har guldflarn använts för att få till rätt känsla.

Henoks tips om att driva företag på distans:

1. Anställ folk med driv och integritet så att du inte behöver styra och ställa på daglig basis.

2. Planera för regelbundna telefonmöten med teamet och avvik inte från de tiderna. På så sätt kommer saker upp löpande och du kan "vila" i att läget är under kontroll.

3. Passa på att ta intryck från din omgivning och mata in dem i företaget. Det gör ditt företag unikt.


Text: Malin Sund.

Fler nyheter från Företagarna