headphones newspaper video-player
Åke Holmberg och Stina Haglund från Företagarna i Örnsköldsvik diskuterar kommunala inköp med upphandlingschefen Jens Hannemann. Foto: Izabelle Nordefjell.

De sätter press på kommunerna

Företagarna i Örnsköldsvik vill att fler lokala småföretag ska få chansen att delta i kommunens upphandlingar. Ett initiativ som nu resulterar i att kommunledningen lovar att ända sina rutiner.

Till slut så tröttnade de lokala företagarna i Örnsköldsvik på att känna sig exkluderade från kommunens upphandlingar. Varken lokala möbelföretag, byggfirmor, it-konsulter eller andra företag i Örnsköldsvik såg några möjligheter att kunna delta i kommunens offentliga upphandlingar. Uppdragen gick ofta till större leverantörer utanför kommungränsen.

Stina Haglund är ordförande i Företagarna Örnsköldsvik och menar att det lokala näringslivet har samma målbild som kommunen:

– Både kommunen och företagarna vill att fler företagare ska kunna svara på och vinna upphandlingar. Företagarna i Örnsköldsvik har därför uppmärksammat kommunen att många företag känner en uppgivenhet. Det är många av våra medlemmar som upplever att det är svårt, krångligt och att kommunen inte har prioriterat att få med mindre företag i de kommunala upphandlingarna.

Det finns en rad fördelar att inkludera det lokala näringslivet i kommunala upphandlingar, menar Åke Holmberg, företagare och aktiv i Företagarna Örnsköldsvik.

– Vi har upplevt att många av kommunens upphandlingar är för stora för att våra medlemsföretag ska ha möjlighet att delta. Vi tycker att kommunen ska dela upp upphandlingarna i mindre delar och därmed skapa förutsättningar för fler att delta. Det är bra både för det lokala näringslivet och bidrar till en ökad konkurrens.

"Vi vill att så många som möjligt ska lämna anbud”

Företagarnas lokalförening tog därför ett initiativ till att skapa en bättre dialog mellan företagare och kommunens upphandlare. En åtgärd var att bjuda in till ett möte där både kommunens upphandlare, lokala politiker och företagare samlades för att diskutera situationen. På plats fanns även en expert från Upphandlingsmyndigheten som berättade vilka möjligheter som finns.

– Jag upplever att kommunen har lyssnat på våra synpunkter. De har tagit fram en handlingsplan om hur samarbetet mellan kommun och företagare ska fungera bättre, säger Åke Holmberg.

Kommunens nya upphandlingschef Jens Jens Hannemann signalerar att kommunen har tagit till sig av synpunkterna från det lokala näringslivet.

– Målet för Örnsköldsviks kommun är att locka fler företag att lämna anbud. Det handlar om att försöka bryta ned upphandlingarna i mindre delar så att det blir mer intressant för mindre företag att delta, säger han.

Han vill också uppmana det lokala näringslivet att ta kontakt med kommunen.

– Om du som företagare ser en upphandling som verkar intressant så ska du inte tveka att ta kontakt med kommunens upphandlingsenhet, men det gäller att vara ute i god tid. Alla upphandlingar annonseras via E-avrop. Vi vill att så många som möjligt ska delta i upphandlingarna, säger han.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap