headphones newspaper video-player
Robert Falck menar att självkörande lastbilar snart dominerar transportbranschen. Foto: Evelina Carborn.

Laddat budskap – doldisen som utmanar storbolagen

Det är varken Scania eller Volvo som är först ut med eldrivna och självkörande lastbilar. De stora tillverkarna blir nu omkörda av doldisföretaget Einride med rötter i Göteborg som stjäl all uppmärksamhet. Möt den tidigare Volvochefen Robert Falck som vill revolutionera transportbranschen.

Entreprenören och ingenjören Robert Falck är fortfarande en doldis. Men hans ambition att förändra transportbranschen genom att förena elektrifiering och självkörande transporter har fått många storbolagschefer att komplettera sina telefonlistor med direktnumret till Einride.

Den nya transportlösningen kallas för Einride T-podd och hade världspremiär på DB Schenkers terminal i Jönköping för några månader sedan. T-podden är en eldriven, hyttlös och självkörande lastbil.

– Du kan enkelt beskriva fordonet som en lastbärare med fyra hjul, ett stort batteri och en liten dator, säger Robert Falck.

Den självkörande lastbilen trafikerar en 300 meter lång sträcka mellan två av DB Schenkers anläggningar i Jönköping, varav 100 meter är på allmän väg. Premiärturen är en milstolpe för transportnäringen och därför valde Jochen Thewes, vd för DB Schenkers drygt 75 000 anställda, att lämna det tyska huvudkontoret för en heldag i Jönköping.

Men för Robert Falck handlar det inte främst om att konkurrera med världens stora lastbilstillverkare. Han pratar hellre om samhällsutveckling, hållbarhet och citerar gärna filosofen Nietzsche för att ge sina resonemang lite extra tyngd. Han menar att framtidens transporter är en av vår tids största utmaningar.

– Klimatförändringar och koldioxidutsläpp är frågor som berör hela mänsklighetens framtid, säger Robert Falck.

Han hävdar också att Sverige har ett större ansvar än vad som ofta framkommer i den allmänna debatten.

– Även om Sverige är en liten nation så har vi en stor teknisk skuld i de klimatförändringar som sker. Den teknik som vi har utvecklat i Sverige står för 3–4 procent av de globala koldioxidutsläppen. Vi som nation behöver ta ett ansvar – och elektrifiering är den bästa och mest ekonomiska lösningen. Men lösningarna kommer inte utan utmaningar.

Är det dags att skrota diesellastbilen?

– Det här är en industriell omställning som kommer att ta tid – men om vi blickar femton år framåt i tiden så kommer självkörande transportfordon att dominera. Utvecklingen drivs av sänkta kostnader för dem som går över till eldrift, vi talar om kostnadssänkningar på 80–90 procent.

”Vi rankas redan som ett av de hetaste startup-företagen i världen, det är mer än vad jag hade vågat hoppas på”

Vilka krafter kan driva på utvecklingen?

– Det som händer nu är att elektrifiering och produktion av batterier slår igenom på bred front, både i Kina och Europa. Den starka kraften i denna transformation handlar inte bara om hållbarhet utan också om sänkta kostnader. Det kommer att bli så billigt att ha en elbil att det inte längre kommer att kännas logiskt med fossildrivna transportlösningar.

Är Luntmakargatan i hjärtat av Stockholm (huvudkontoret) rätt plats för en industriell utmanare som Einride?

– Tyvärr inte, vi saknar en startup-community kopplad till tech. Både i Sverige och resten av Europa är tjänsteentreprenörskap i fokus – inte teknik. När det gäller utveckling och tillverkning av hårdvara så är Kina helt ledande, och USA dominerar it-utvecklingen. Vi vill gärna se fler teknikdrivna startup-bolag i Europa.

Är du bekymrad?

– Jag är extremt orolig för hur Europas fordonsindustri kommer att utvecklas. Europas ekonomi vilar tungt på Tysklands bilindustri. Vad gör vi om den börjar vackla? Den europeiska bilindustrin riskerar att gå samma utveckling till mötes som tillverkningen av tv-apparater. Det är inte så många som har en Grundig-tv numera.

tpodd.jpg

Så var borde Einride sitta?

– I Silicon Valley. Frågan har ställts, så vi får väl se vad som händer. Men samtidigt finns det en fördel att fortsätta driva verksamheten i Sverige, inte minst tack vare att det finns så många duktiga ingenjörer.

Du har ju själv bidragit till att utveckla de dieselmotorer som du nu vill ersätta med eldrivna alternativ.

– Ja, jag var med och utvecklade tekniken för hur vi producerar bättre och mer lönsamma dieselmotorer hos Volvo under fyra år. Men till slut insåg jag att tiden var mogen att gå vidare.

Vad hände?

– Frustrationen växte när jag insåg att det finansiella systemet gjorde det omöjligt att förändra från insidan. Jag kände ett ansvar att försöka göra något bättre. Det var när min medgrundare av Einride, Linnéa Kornehed, sa att hon var så trött på att höra mig prata om detta att hon uppmanade mig att antingen hålla tyst eller börja utveckla ett alternativ.

De första T-poddarna har börjat rulla – men vad krävs det för att ge Einride det verkliga lyftet?

– Vi rankas redan som ett av de hetaste startup-företagen i världen, det är mer än vad jag hade vågat hoppas på. Vi har en otroligt stark affärsplan. Nu är det dags att börja skala upp den här lösningen. Einride har redan avtal med sex Fortune 500-bolag på kundlistan och under 2020 är målet att leverera 200 poddar.

Kommer alla chaufförer att bli arbetslösa om Einride blir en succé?

– Nej, vi kommer att ha ett fortsatt stort behov av chaufförer, men de kommer att ha en annan roll. De kommer att styra ett tekniskt system snarare än att köra själva lastbilen.

Kan man jämföra Einride med Tesla?

– Jag är en stor beundrare av Tesla och den insats de gör för att driva på den faktiska förändringen. Men lastbilsbranschen ligger 15 år efter personbilarna. Det Tesla har gjort för bilindustrin vill Einride göra för transportnäringen.

Har du träffat Elon Musk?

– Inte än, men det finns väl tankar om det.

Vad ger dig energi att fortsätta utmana etablissemang och storindustri?

– Plikt är det spontana ordet. Jag är född och uppvuxen på en liten gård i norra Bohuslän. Min farfar ägnade en stor del av sitt liv att bära sten från åkern och var otroligt strävsam, och min far drev gården vidare. Det är den miljön som jag har vuxit upp i. Rätt ska vara rätt. Är det något som den bohuslänska kulturen har så är det en liten obstinat ovilja till anpassning.

Vad skulle du göra om du var näringsminister för en dag?

1. Underlätta för personaloptioner
– Det är dags för regeringen att förbättra och förenkla reglerna för personaloptioner. Personaloptioner är mycket viktiga för nystartade bolag som är i behov av kompetenta medarbetare, säger Robert Falck.

2. Sluta subventionera befintliga strukturer
– Sverige skulle må bra av att riva ner murarna mellan startup-världen och den traditionella industrin. I dag finns det starka band mellan storindustrin och staten, inte bara i Sverige utan i hela Europa. Det förekommer ibland ett inte helt sunt samspel mellan stat, kapital och pr-konsulter. Vi borde ifrågasätta den här dynamiken.

3. Skapa bättre patentskydd
– Som ingenjör, entreprenör och uppfinnare kan jag bli väldigt frustrerad över den smärtsamma och extremt kostsamma process som gäller för patentansökningar. Om du har tur så kanske din innovation får skydd under 30 år, men med stor sannolikhet får du inget skydd alls. Jämför det med en låtskrivare som har rätt till sitt verk 70 år efter sin död.

Robert Falcks kontaktlista:

Helene Hellmark Knutsson
Robert Falck deltog i ett seminarium om ny industrialisering av Sverige tillsammans med bland annat Helene Hellmark Knutsson, riksdagsledamot och vice ordförande i näringsutskottet (S).

Jochen Thewes
Transportjätten DB Schenkers högsta chef vill bli först med självkörande lastbilar på allmänna vägar. Var med på premiärturen av T-podden i Jönköping för några månader sedan.

Florent Menegaux
Vd:n för franska Michelin Group har beställt T-podden till företagets fabrik i Clermont-Ferrand.

Richard Branson
Einride gick till finalen i Richard Bransons startup-tävling Extreme Tech Challenge 2018.

Fakta om Einride:
Aktuella: Lanserar eldrivna transport-lösningar.
Antal medarbetare: Cirka 70.
Omsättning/resultat: ”Det är inte något vi kommunicerar, men vi har betalande kunder”, säger Einride.
Största delägare i Einride: I nuläget privata ägare, inklusive de tre grundarna Robert Falck, Filip Lilja och Linnéa Kornehed. Efter att ha stängt Einrides första stora investeringsrunda (A-runda på finansspråk) så ingår även riskkapitalbolag och stora bolag som investerar i teknikbolag.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD