headphones newspaper video-player
Jens Karlsson, vd och grundare av Woshapp. Foto: Sara Bogren.

Woshapp-grundaren om samarbetet med storbolagen

Tack vare att våra kunder är globala kan vi växa till nya marknader menar Jenas Karlsson, medgrundare till Woshapp. Trots att bolaget bara funnits i drygt ett och ett halvt år har de redan globala hyrbilsföretag som Hertz och Avis på kundlistan.

Woshapp är en helt ny slags biltvätt där de anställda cyklar ut till kundens bil och tvättar den med hjälp av mikrofiberdukar och sprejflaska. Något som dels spar vatten, dels gör det möjligt att tvätta bilen oavsett var den står parkerad.

– För oss var det självklart att vi skulle jobba med uthyrningsjättar. Vi vill tvätta många bilar, de behöver tvätta många bilar. Det var en självklar match, säger vd och grundare Jens Karlsson.

Därmed inte sagt att det var enkelt, i ett av fallen fick Woshapp hålla på i nio månader för att få affären i land.

– Förutom att det tar tid är det egentligen som att sälja till vilken kund som helst. Du måste visa hur du passar in i deras affär och vilket problem du löser så att de förstår att du erbjuder något väldigt bra även om du är en liten aktör. Vi har till exempel ökat kundnöjdheten för en av våra stora hyrbilskunder med flera procentenheter, det är ganska häftigt!

Eftersom Woshapp erbjuder en så pass ny tjänst har det varit en stor fördel i kontakter med andra kunder att kunna visa de stora namnen på sin kundlista. Men det underlättar också den internationella expansionen.

– Vi håller på att ta in kapital för det nu och tack vare att våra kunder är globala kan vi växa till nya marknader via dem. Men du måste hela tiden ligga på när du jobbar med en stor kund, för även om affären är stor för oss är det inte självklart att de tänker på den hela tiden.

Två tips från Woshapp:

1. Gå via kontakter. Att ringa kalla samtal på stora kunder är jättesvårt för det är inte säkert att du kommer till rätt person. Se till att prata runt och se vilka i ditt nätverk som kan ge dig ingångar på dina potentiella kunder.

2. Finslipa pitchen. Om de tvättar 1000 bilar är det inte lätt för dem att ställa om till att använda oss. Då måste vi ha bra bevis för varför de ändå ska göra jobbet och byta. Vrid och vänd på ditt erbjudande så att det verkligen blir win-win.

Text: Karin Aase.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD