headphones newspaper video-player
Givar Shabani, vd och en av Gigitals grundare. Foto: Sara Bogren.

Musikstartuppen Gigital fick hotellkedjan som kund

Egentligen var Gigitals plan att vänta med att sälja till stora kunder. Men när de kom i kontakt med hotellet Clarion Sign kunde de inte låta bli att starta ett samarbete.

Gigital är en bokningstjänst på nätet där professionella aktörer som eventbyråer, klubbar och restauranger enkelt ska kunna boka livemusik.

– Tidigare har det här skett nästan uteslutande genom privata analoga nätverk, men här ger vi våra kunder möjlighet att nå flera hundra svenska artister ur alla kategorier, säger Givar Shabani, vd och en av Gigitals grundare.

Det borde passa Clarion Sign perfekt, ansåg Gigital. Hotellet har livemusik som kännetecken och ville att gästerna skulle få uppleva det svenska musikundret direkt när de kom in i foajén, något som kräver att de kan boka en stor mängd nya artister varje år.

– Visst, de är jättestora och vår tjänst var bara sex månader gammal men vi identifierade dem som en bra partner att samarbeta med. Vi har ganska liknande värderingar och de litade på oss direkt.

Resultatet har blivit ett samarbete där Clarion Sign har tagit på sig att boka artister via Gigital till flera event varje vecka under 2019.

– Dessutom är de väldigt måna om att vara innovativa och ligga i framkant och lyssnar alltid när vi kommer med nya idéer om hur de kan utveckla sin musikprofil. De ser att de via oss verkligen kan leva upp till sitt mål om att besökarna ska möta ny svensk musik hos dem.

För Gigital har samarbetet med Clarion Sign inneburit många fördelar.

– De har blivit starka ambassadörer för vårt varumärke och vi har genom det fått samarbeten med fler hotell inom deras koncern, samtidigt som det ökar vår trovärdighet när vi pratar med andra kunder.

Tre tips från Gigital:

1. Våga ställa krav. En liten aktör kan ibland göra allt bara för att få affären i hamn, men visar du din kompetens och ställer krav från början leder det till ett bättre samarbete för båda.

2. Gör en gedigen kundundersökning. Får du till ett möte ska du veta exakt hur den stora kundens utmaningar ser ut, för det är då du kan visa hur era tjänster kan hjälpa dem.

3. Var envis. Clarion Sign har visserligen varit både snabba och lätta att samarbeta med, men det är delvis för att vi fick tag i rätt person från början. Ge inte upp om ingen svarar. Ligg på och fortsätt att höra av dig. Visar du att du kan skapa tydlig nytta för dem kommer de förr eller senare att vilja ta ett möte.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD