headphones newspaper video-player
Jan Björn driver drönarbolaget Flypulse i Trollhättan. Foto: Mikael Göthage.

Flypulse längtar efter lyftet

Drönare från Flypulse kan hjälpa till vid sökinsatser, automatisera övervakningsarbete och rädda liv. Nu behöver de bara vänta ut sökinsatsen.

Vissa skulle påstå att det är riskfyllt att ge sig in i en outforskad bransch där lagstiftningen släpar efter tekniken. Men Jan Björn som startat drönarföretaget Flypulse är inte särskilt orolig. Han är övertygad att regeländringar som gör det möjligt att flyga drönare oövervakat kommer att ske – och det snart.

– Flera delägare har gått in och satsat pengar på oss för att de, precis som vi, är övertygade om att lagen kommer ändras inom kort. Då vill de stå med en färdig produkt som är klar att lanseras på marknaden, säger Jan Björn.

Det var 2015 som han och medgrundaren Sebastian Wallman hörde talas om att Centrum för hjärtstoppsforskning på Karolinska institutet sökte efter idéer på hur man skulle kunna transportera hjärtstartare till svåråtkomliga platser.

De två programmerarna och drönarentusiasterna såg sin chans att utveckla ett autonomt drönarsystem som gör det möjligt att flyga drönare utom synhåll och som går att styra via en dator, i stället för att en pilot ska köra dem från marken.

– Vi är ett stort och avlångt land, och ett sätt att få vården mer jämlik oavsett om du bor i stan eller på landsbygden är genom drönare som kan transportera medicinsk utrustning till svåråtkomliga platser, säger han.

Under studien gav Luftfartsverket och Transportstyrelsen tillfälligt tillstånd att manövrera drönaren automatiskt, utanför pilotens synhåll. Men sedan tog det stopp.

För ett år sedan lanserade dock Transportstyrelsen på uppdrag av regeringen ett nytt regelverk. Där gavs klartecken att drönare under sju kilo som flygs inom synhåll inte behöver tillstånd. Om man flyger utom synhåll krävs fortfarande ett särskilt tillstånd, som utfärdas i begränsat antal.

Nästa år väntas ett gemensamt EU-regelverk kring drönare träda i kraft.

– Just nu nyttjar vi oss av tillfälliga undantagsregler. Vi får diskutera och motivera varför vi ska ha tillstånd från fall till fall, det finns ingen färdig mall. Flypulse drönare har hittills använts i en rad olika projekt, bland annat för att automatisera övervakningsarbetet på flygplatser och hjälpa räddningstjänsten med överblick av skadeplatser.

”Övertygad om att lagen ändras inom kort”

Fram tills att lagstiftningen har uppdaterats har Jan Björn hittat lösningar i nuvarande regelverk.

– För oss har det varit att använda oss av en drönare som enbart väger kring ett kilo och som flyger i glesbygd, då behöver vi söka färre tillstånd. Men vi har inte tappat fokus, i framtiden vill vi ha drönare som levererar i tätbebyggda områden.

Flypulse har också testat sin verksamhet utomlands. I fjol åkte Jan Björn till Malawi och Tanzania, där de tillsammans med Unicef testade att transportera medicin och medicinsk utrustning till landsbygden med drönare.


Jan Björn om hur du som företagare kan hantera osäkerhet

1. Flexibilitet. Var beredd att hela tiden revidera din idé. Förutsättningarna kanske inte är som du hade hoppats, men de kan också ändras väldigt snabbt.

2. Olika planer. Ha en kortsiktig respektive långsiktig plan. Vi har en plan hur vi ska överleva för stunden, där vi fokuserar på intäkter genom offentlig finansiering och partnerskap, och för hur vi ska överleva på lång sikt, där vårt fokus ligger på den tekniska utvecklingen.

3 Härda ut. Det dyker upp gupp längs vägen. Det hör till. Stå fast och tro på din idé.

Fakta om Flypulse AB
Aktuell: Vill satsa på kommersiell användning av drönare.
Affärsidé: Autonoma drönarsystem.
Omsättning 2017: 616 000 kr (resultat 34 000 kr).
Antal anställda: Två delägare och en anställd.
Startår: 2016.
Grundare: Jan Björn och Sebastian Wallman.


Text: Tina Harr.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD