För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

”Vårt partnerskap ger H&M fördelar”

Skönhetsbolaget Dashl har tio anställda. H&M har cirka 177 000 anställda. Trots detta har de två företagen inlett ett samarbete som Arbilina Nissan, en av företagets två grundare, menar är viktigt för dem båda.
Publicerad 29 okt 2019
Arbilina Nissan, vd för Dashl. Foto: Sara Bogren.

Dashl startades 2016 och är en digital tjänst där kunder kan boka hår- och skönhetsstylister för behandling hemma eller på kontoret. Men även om affären sker på nätet valde man för något år sedan att starta en fysisk beauty bar på testarenan The Lobby i Stockholm. Dit kommer flera aktörer från detaljhandeln för att hitta nya sätt att locka kunder till sina butiker, och det var vid ett sådant besök från H&M som Dashl fick en första kontakt.

– Många retailers ser att det är tufft att få in kunder i butikerna idag eftersom många shoppar online. Att då erbjuda till exempel en skönhetsbehandling i butik ger ett mervärde till kunden som de inte får via e-handeln, säger Arbilina Nissan.

För att testa konceptet kom H&M och Dashl överens om att Dashl skulle öppna en beauty bar i H&M:s butik på Karlaplan i Stockholm, i augusti 2018. Snart startades två efterföljare i andra Stockholmsbutiker, vilket gett Dashl möjlighet att nå helt nya kundgrupper utan att behöva lägga mer pengar på marknadsföring.

– Vårt partnerskap ger också H&M fördelar: mervärde till deras kunder och merförsäljning deras skönhetsprodukter. Det är lätt att glömma men som litet företag har man ett stort värde som kan vara viktigt även för en stor koncern. Då gäller det att våga tro på sig själv och vara tydlig med hur man kan göra skillnad för sin samarbetspartner.

I det här fallet har samarbetet flutit på relativt okomplicerat.

– H&M har ett särskilt team som testar nya koncept och det teamet är väldigt snabbrörligt, så vi har inte behövt vänta på tröga processer. Samtidigt har vi hela tiden visat drivkraft, kompetens och en tro på att vi kan göra deras utbud ännu attraktivare. Att stå fast vid sitt värde och våga stå på sig är jätteviktigt i ett sådant här samarbete.

Två tips från Dashl:

1. Vänta inte på det stora företaget. Vill du förverkliga din idé, börja då i liten skala med egen budget så att du kan visa att det fungerar.

2. KPI:er är guld. Då kan du visa svart på vitt att ert företag ger värde åt storbolaget.

Text: Karin Aase.

Fler nyheter från Företagarna