headphones newspaper video-player
Louise Sköld prisades i Stockholms stadshus. Foto: Emma Ekstrand.

Årets Unga Företagare tog en hårfin seger

Hon stressade sig sjuk, reste sig och byggde ett 60-miljonersbolag på sex år. Louise Sköld är Årets Unga Företagare 2019.

Det är oftast en bra idé att gräva där man står. Eller som i Louise Skölds fall, sopa där man står. Som frisör med egen salong i Oslo jobbade hon dygnet runt. När stressen slog till med full kraft föll hennes lockar till marken. Hon hade drabbats av sjukdomen alopecia som gör att man tappar håret.

En tid senare i Sverige fick hon en kund i salongen med samma sjukdom. Det blev startskottet till HT Hairextension AB som säljer det tyska löshårsmärket Hairtalk till svenska salonger. Det som började med ett lån på 100 000 kronor av pappa är i dag, sex år senare, ett företag med en omsättning på 60 miljoner, 20 medarbetare och kontor i Stockholm och Västerås. Och detta utan att ta in externt kapital.

– Jag insåg att det var många fler kvinnor än jag som av olika anledningar mådde dåligt över sitt hår. Och jag menar inte att de ville ha svallande lockar ner till rumpan, utan de ville bara känna sig som sig själva, säger Louise Sköld.

Förutom att hon själv var sin egen första kund, innehåller hennes företagsresa allt från gerillamarknadsföring till smarta samarbeten med influencers. En viktig målgrupp har varit kvinnor som behandlats för cancer. Företaget har också matats genom en Uppdrag granskningmangel och överlevt (en granskning av löshårsbranschens villkor). HT Hairextension AB och Hairtalk har egna fabriker och kontrollerar arbetsvillkoren noga.

– Vi säljer till salonger och frisörer måste gå en utbildning innan de kan börja sälja Hairtalk. Det är en lång kedja som var en rejäl utmaning i början. I dag går allt så fort, vi planerar inte längre än tre månader i taget. Jag brukar säga att varje år är vi ett nytt bolag.

Louise Sköld hoppas på 30 procents tillväxt och ska dessutom starta två nya bolag med egna varumärken. En rejäl revansch i en bransch som, till skillnad mot vad många kanske tror, också domineras av män. Män som viftade bort Louise som en liten frisörtjej med ”jaha, vad kan du då?”.

– Det blev min drivkraft. Min styrka i allting. Att ta min plats och samtidigt vara mig själv. I dag är det jag som ringer och lär dem saker.

Årets Unga Företagare delades ut av Prins Daniel samt Sara Brandt, vice vd på Almi Företagspartner.

Årets Unga Företagare
Vinnare: Louise Sköld.
Företag: HT Hairextension AB.
Juryns motivering: ”Med förmågan att vända en stor motgång till sin största styrka har företagaren lyckats bryta mark i en konkurrensutsatt bransch och krossa allt motstånd. Ett stjärnskott som inte bara tagit juryn med storm – utan också fått omsättningen att rusa i höjden.”
Plats: Kontor i Stockholm och Västerås.
Antal medarbetare: 20.
Omsättning 2018: Ca 50 miljoner kronor.


Text: Robert Långström.

Partners
Utställare