För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

10 tips: Så krokar du arm med jättarna

Funderar du också på att börja samarbeta med ett storföretag? Här är experternas bästa tips för att undvika fallgropar och lyckas med samarbetet.
Publicerad 29 okt 2019
Stina Lantz på Ignite Sweden och Veronica Ericsson Lakso på Innovagency Nordic ger sina bästa tips.

1. Börja nätverka i tid
Bara för att du är sugen på att samarbeta med ett stort företag betyder inte det att du kan lyfta luren och direkt få tag på rätt person. Försök istället att nätverka kontinuerligt så att du successivt bygger upp ett kontaktnät.

2. Nätverka rätt
Många stora företag vill samarbeta med småföretag men har svårt att hitta dem. På många ställen skapas därför formella nätverk för att små och stora företag ska få träffas. Kolla med närmaste inkubator eller med din branschorganisation om bra mötesplatser. Kolla också i förväg att den passar just er.

3. Skapa en Win-Win
En relation där bara ena parten bestämmer är ingen bra relation. Lägg tid i början på att lyssna av varandra, se till att ni har samma förväntningar på vad som ska ske och att resultatet är något som gynnar er båda.

4. Var lyhörd
Många små företag har fått lära sig att pitcha sig själva. Glöm det. Självklart ska du tro på dig själv (du har något det stora företaget behöver) men börja med att lyssna. Vad behöver det stora företaget faktiskt hjälp med och hur passar du in i det behovet?

5. Hinner du?
Fundera på vad du hinner med. Det är lätt i början att ha stora visioner men både du och storföretaget ska ha tid att genomföra det också. Se till att bägge parter avsätter personer och resurser som gör samarbetet praktiskt möjligt. Glöm inte att sätta upp mätbara mål: om vi når A i pilotfasen, vad ska då nästa steg vara?

6. Ta betalt
Ibland blir småföretag så glada över ett stort samarbete att de glömmer att ta betalt. Men det är jätteviktigt för det är ditt enda kvitto på att det stora företaget verkligen tycker att din produkt är intressant och inte bara ett sätt för dem att leka innovationskultur.

7. Ta hjälp
Många av storföretagen har långa och svårtydda juridiska dokument och det kan vara svårt att sätta emot i en prisdiskussion eftersom man som liten känner sig utsatt och utbytbar. Men håll emot! Du har ett värde, en produkt eller tjänst de faktiskt vill köpa. Och det finns hjälp att få. Prata med kollegor och ta hjälp av Företagarnas juridiska rådgivning på vägen.

8. Köpt inte storbolagens betalningsvillkor
Många stora företag kräver som standard att få betala sina fakturor på 60, 90 eller till och med 120 dagar. Men vad inte många vet är att flera storföretag har anslutit sig till en uppförandekod som säger att de ska betala små och medelstora företag inom 30 dagar.

9. Våga säga nej
Det är lätt att bli smickrad om ett stort företag vill jobba med dig men låt inte glädjen göra dig omdömeslös. Får du en order som är fem gånger så stor som din omsättning, fundera då ett extra varv på om du verkligen kan leva upp till det. Självförtroende är bra, men är det här rätt läge och rätt partner för dig?

10. Var realistisk
Samarbetet kan bli toppen, men det kan också ta lång tid, så glöm inte att fortsätta att utveckla resten av verksamheten också.

Källor: Veronica Ericsson Lakso på Innovagency Nordic, Stina Lantz på Ignite Sweden, Fredrik Sidahl och Peter Bryntesson på Fordonskomponentgruppen.

Text: Karin Aase

Fler nyheter från Företagarna