headphones newspaper video-player
Juliana Perez Falke, Michael Weinstock och Susanne Najafi analyserar de viktigaste trenderna för unga företagare.

Expertpanelen: Därför startar fler unga företag

I samband med Tidningen Företagarens lista med 103 unga idéer samlade vi tre experter för att ta reda på vilka trender bland ungt företagande som är aktuella just nu.

Panelen består av Juliana Perez Falke, nationell affärschef och vd Almi Företagspartner Gotland, Michael Weinstock, föreläsare inom digitaliseringens möjligheter som undervisat vid Hyper Island samt Susanne Najafi, entreprenör, investerare och en av grundarna av Backing Minds.

Företagarens årliga topplista, 103 unga idéer, visar att det bubblar i hela landet. Vad tror ni är förklaringen till att många unga väljer entreprenörskap som en möjlighet att utveckla och förändra?

Juliana Perez Falke:

– Eget företagande är i dag förknippat med självständighet och frihet – vilket värderas högt. Bilden av företagande har de senaste åren förändrats, numera ses det som något positivt och roligt. Ungdomarnas förebilder inkluderar i dag även företagare. De har lyckats få ut budskapet att ingenting är omöjligt och det attraherar unga.

Michael Weinstock:

– Tidigare valde unga att gå till de politiska partierna för att få möjlighet att påverka. I dag ser de ett eget företag som ett bättre alternativ för att snabbt nå resultat och påverka samhället i positiv riktning. Startupbolag som Karma, som växer internationellt och nyligen fick pris av Barack Obama, är ett praktexempel på hur grundare i 20-årsåldern kan nå extremt stort inflytande på väldigt kort tid.

Susanne Najafi:

– Det är inte svårt att starta bolag! Med dagens sociala medier så finns det ingen ursäkt att inte testa sin idé. Du kan exempelvis sätta upp ett onlinetest på Facebook och få flera tusen svar inom några få dagar. Har du en kund så har du ett företag.

Vilka trender ser ni när det gäller ungt företagande?

Juliana Perez Falke:

– Många unga som startar företag ser det inte som ett livsprojekt utan säljer det efter ett tag för att göra något annat. Unga tenderar också att ha flera bolag i gång samtidigt för att kunna ha fler inriktningar. I allt större utsträckning växlar man mellan företagande och anställning.

Michael Weinstock:

– Just nu vill många unga starta så kallade impact-techbolag, det är alltså företag som kan förbättra världen med hjälp av det som kallas disruptiva eller exponentiella teknologier.

Susanne Najafi:

– Stor problemlösningsförmåga. Det handlar om att lära sig älska problem och inse att om man inte har tillräckligt många så måste man pusha mer. Våga satsa och ta beslut som känns läskiga för det är då man utvecklas.

Vad kan samhället göra för att behålla och utveckla den kraft som finns bland landets unga?

Juliana Perez Falke:

– Vi behöver stötta de organisationer som arbetar med företagande och ungdomar, så som Ung Företagsamhet. Vi behöver även skapa arenor där möten mellan generationerna sker, vi grupperar lätt de unga på en sida och de erfarna äldre på andra sidan. Dessa grupper behöver blandas upp så att de ungas idéer och kraft blandas med de äldres erfarenheter och klokskap.

Michael Weinstock:

– Vi behöver skapa arenor där unga själva kan driva projekt och testköra idéer snarare än klassiska ungdomsgårdar eller bibliotek. Satsa på co-working spaces eller hackatons för unga – kreativa utrymmen där ungdomar kan jobba, träna sig i produktutveckling, utveckla affärsidéer och skapa tillsammans. Lava, Changers hub och Teklafestivalen är alla initiativ som inspirerar.

Susanne Najafi:

– Skapa fler plattformar där unga entreprenörer kan få gehör för sina idéer och att fördelningen av riskkapital förbättras. I dag stannar allt riskkapital inom en liten homogen grupp i Stockholms innerstad. Det är viktigt att investerarna ser bortom den typiska entreprenörsmallen så att man inte missar massa fantastiska entreprenörsstjärnor. Backing Minds gör detta för att det ger högre avkastning men också för att vi vill driva förändring i samhället.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD