headphones newspaper video-player
Forksaren Christin Mellner ger sina bästa råd. Foto: Carla Lomakka

Expertens tips för ett lugnare liv på firman

Christin Mellner, doktor och forskare i arbets- och organisationspsykologi vid Stockholms universitet, ger sina bästa tips.

Globalisering, digitalisering och snabb teknikutveckling gör att företag och individer kan arbeta oberoende av tidszoner och geografiska eller nationella gränser. Världen är bara ett knapptryck bort. Det ger många egen- och småföretagare friheten att själva bestämma när, var och hur de ska utföra arbetet och med vilka de ska samarbeta. Det kallas för gränslöst arbete och kan i värsta fall innebära att man alltid jobbar och riskerar att bli sjuk av det. Det som avgör om man hamnar på plus- eller minussidan är något som kallas för gränskontroll eller psykologisk jobbkontroll.

1. Ta kontroll över din tid. Gör upp regler för hur tillgänglig du ska vara. Annars äter det som kallas "ongoing connectivity" upp hela arbetsdagen med resultatet att vi tar av vår lediga tid för att ägna oss åt vårt ”riktiga” arbete. Exempel på regel är att kolla mejlen 3-4 gånger om dagen. Forskning visar att det i dag läggs ungefär fyra timmar per dag på att hantera mejl. Det brukar företag inte ha räknat in i den ordinarie arbetstiden. En annan regel är att stänga av mobil och mejl om du behöver fokusera på en arbetsuppgift. Ha också regler för om du ska svara på mejl på kvällar och helger, på semestern, ta jobb och uppdrag fast du egentligen hade tänkt att vara ledig.

2. Håll dig till 40 timmars arbetsvecka. Vilken företagare har någonsin gjort det? Vi vet. Men måste det verkligen vara så? Fördela tiden jämnt över dygnet mellan jobb, fritid och sömn. 8 timmars jobb, 8 timmars fritid och vila och 8 timmars sömn. Forskning visar att arbetstid över 40 timmar i veckan på sikt leder till ohälsa, sjukdom och ökad dödlighet, även om vi gillar vårt jobb.

3. Återhämtning med kontraster. Det är starkt motiverande att tycka om sitt jobb. Men det är en myt att vi inte påverkas negativt av att arbeta mycket, även om vi tycker att det är roligt. Vila fyller på energiresurserna. Ligg på soffan – så kallad passiv återhämtning. Vilan kan också vara aktiv – att vi gör aktiviteter som inte är kopplade till arbetet eller prestation. Gå ut i naturen, sjung i kör eller träna. Framförallt är det viktigt att släppa det mentala tänket kring jobbet. Forskning visar att vår kreativitet och förmåga att stå emot stress och utmaningar ökar då. Om du jobbar mycket med uppgifter som är intellektuellt krävande är det perfekt att vila genom att göra något praktiskt som att snickra. Det ska vara aktiviteter som kontrasterar mot det du vanligtvis gör.

4. Sov ordentligt. Gör inte något jobbrelaterat två-tre timmar innan du lägger dig. Forskning visar att stressystemen aktiveras om hjärnan hela tiden tar emot intryck och uppgifter, till exempel när vi kollar jobbmejl på kvällen. Den reaktionen är inget vi styr med viljan. Sömnforskning visar att det tar flera timmar efter att vi har somnat innan stressystemet kommer ner i basnivå. Och det är först då vårt immunförsvar jobbar. Mycket forskning pekar på att man inte kan bli utbränd utan att det föregåtts av en längre tids sömnsvårigheter, vilket i sin tur kan kopplas till att vi inte kan släppa tankar på jobbet när vi är lediga.

”Om du jobbar mycket med uppgifter som är intellektuellt krävande är det perfekt att vila genom att göra något praktiskt”

6. Ta semester. Undersökningar visar att småföretagare inte tar ut semester på samma sätt som anställda i stora företag.

7. Föregå med gott exempel. Det gäller både mot anställda och kunder. Om du har en position i din nisch som betyder att du kan sätta egna gränser för hur mycket du ska arbeta och också kan uttrycka det till dina kunder, är det min erfarenhet att ingen ser det som negativt. Tvärtom blir många positivt överraskade och respekterar att de gränserna finns. Kommunicera på ett respektfullt sätt till eventuella anställda och kunder vilka gränser som gäller.

Text: Nina Hjortsman.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD