headphones newspaper video-player
Aswath Damodaran. Foto: Nordic Business Forum

"Amazon är helt oförutsägbart"

Amazon kommer att bjuda på en fortsatt intressant och oförutsägbar resa – men det blir inte roligt för de företag som tvingas konkurrera med Amazon, det säger ekonomiprofessorn Aswath Damodaran.

Aswath Damodaran är en av USA:s ledande experter på företagsvärderingar och han har följt Amazon under många år. Han undervisar vid Stern University i New York, har skrivit ett flertal böcker och förekommer ofta som expert i amerikanska media. För en tid sedan var han en av huvudtalarna på Nordic Business Forum i Helsingfors.

– Amazon går inte att värdera på samma sätt som andra storbolag, företaget utvecklas och agerar som om det vore ett startupbolag trots att det är moget och ett av världens högst värderade företag just nu, säger han.

Damodoran konstaterar att Amazon är så mycket mer än en e-handelsplats. Företaget kan i princip gå in och ta över vilken bransch som helst tack vare ett enormt kapital och miljontals trogna kunder. Han exemplifierar med vad som hände med den amerikanska livsmedelsbranschen när Amazon för drygt ett år sedan tog över butikskedjan Whole Foods.

– När Amazon klev in i livsmedelsbranschen så förlorade konkurrenterna motsvarande 40 miljarder dollar i marknadsvärde.

Han förklarar att det som gör Amazon unikt är att de har en e-handelsplattform som dyrkas av drygt 100 miljoner lojala kunder (så kallade Amazon Primekunder).

– Primekunderna är som en armé av trogna kunder som Amazon kan släppa loss i vilken bransch som helst – och inget blir sig likt efteråt.

I samband med besöket i Helsingfors avslutade Aswath Damodaran med ett råd:

– Oavsett vilken bransch du är verksam i så bör du be en bön varje kväll att Amazon inte väljer att ta upp konkurrensen, för det kommer att krossa många företag längs vägen.

Text: Per Manns.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD