För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

”Vem som helst kan inte beställa en hoppborg till dig”

Hallå där! Diana Mosa, medgrundare av Talking to Me, Nordens första byrå specialiserad på konversationsdesign, vilket beskrivs som en revolution och en snabbt växande trend bland konsumenter.
Publicerad 9 dec 2019
Diana Mosa, medgrundare av Talking to Me. Foto: Sara Bogren.

Begrepp som ”pratgoogla” och ”röstshoppa” har kläckts samtidigt som skärmtrötthet breder ut sig. Vad innebär voicetechutvecklingen?

– Apple har lanserat Siri, Amazon har Alexa medan Google har skapat Google Assistant som gör att vi slipper skärmar och tangentbord. De används ofta för att sätta en timer, kolla morgondagens väder och spela musik. Varumärken som Ica, SJ, SAS och Postnord har också lanserat egna röst-appar som hjälper oss med alltifrån recepttips till att kolla när nästa tåg till Göteborg går.

Öppnar det här upp för ”busringningar” eller skämtbeställningar på en ny nivå?

– Nja, du ställer in igenkänningen på just din röst när du aktiverar den digitala assistenten och registrerar dina uppgifter. Vem som helst kan inte pratbeställa hem en hoppborg till dig, eller ringa upp din mamma.

Hur ligger vi till i Sverige?

– Vi är ”early adopters” och utvecklingen kring röststyrning som ett sätt att interagera med varumärken går extremt fort. Google Assistant lanserades på svenska i augusti och i samband med det tog flera bolag sina första kliv. Amazons Alexa finns inte på svenska än och Apples Siri tillåter inte externa appar än, kopplade till plattformen.

Hur ska småföretagare bäst hänga med i kundernas nya röstvanor?

– Det första du gör är nog inte att bygga en egen röst-app. Men börja fundera: Vad innebär det för min bransch och vad har skett på andra marknader? McDonald's ersätter till exempel all drive through-personal med AI-styrda röstassistenter nu.

Vad mer kan jag som småföretagare tänka på, i utvecklingen?

– Röstsökoptimera! Kan din hemsida svara på hur frågor ställs när vi pratar in dem? Är innehållet anpassat för att läsas upp av digitala assistenter?

Fler nyheter från Företagarna