headphones newspaper video-player
Corona-pandemin Artiklar för företagare
Företagarnas vd, Günther Mårder, träffar entreprenören Katarina Fallholm som representerar en ny typ av företagarvardag. Foto: Sara Bogren.

Tonsäkra leveranser utan begräsningar

Opera, konst, smycken… För företagaren Katarina Fallholm finns inga begränsningar. Att verka inom de kreativa näringarna kräver både hårt arbete och en skaparkraft utöver det vanliga.

Att det inte skulle bli någon 9–5-jobbare av Katarina Fallholm stod klart redan från början. Hon sjöng ju vart hon än gick. Målade. Skapade.

Och när hon som 14-åring besökte en spågumma fick hon ytterligare bekräftelse på det. Spågumman sa med gravallvarlig röst: ”Du kommer att resa över stora hav och stå på stora scener. Fan så mycket.”

– Så blev det också. En månad senare stod jag på Skansens scen, säger Katarina Fallholm, företagare, mezzosopran, smyckesdesigner och konstnär.

Den första snön har fallit över Luleå, och att Företagarnas vd Günther Mårder bett om att få ett möte har sina orsaker. Han vill ta del av en kulturarbetares vardag, och han vill veta hur det går att kombinera det med företagande och entreprenörskap.

Sedan hon var 13 har Katarina uppträtt regelbundet som sångerska. Som 14-åring tävlade hon mot sångerskor som Carola Häggkvist och Eva Dahlgren. Men Katarina Fallholm gick sin egen väg. Gjorde några år som flygvärdinna innan hon utbildade sig till operasångerska på Operahögskolan.

Du var tidigt inne på företagarspåret och ville inte ”bara” vara operasångerska?

– Ja. Jag var tidig med både hemsida och eget bolag, något som inte sågs med helt blida ögon. Det ansågs inte vara fint i branschen, där många tog sig fram genom bidrag, säger Katarina Fallholm, som redan vid det laget hade entreprenörserfarenhet.

Hon hade nämligen drivit showroom i New York med designade kläder, och egen musikaffär i Kalix. En butik som visserligen inte klarade att konkurrera mot dåvarande jätten Domus enorma musikavdelning, men där Katarina lärde sig mycket av konkursen.

Det är också enligt den devisen hon försökt leva sitt liv. I stället för att förbanna de misstag hon gjort, har hon haft modet att stanna upp och fundera igenom vad som hände och vad hon kunde ha gjort annorlunda för att på så sätt lära sig av misstagen.

Under de första åren uppträdde Katarina både på hemmaplan och utomlands, för UD och statsbesök med kungaparet. Därefter gick hon över till att jobba mot näringslivet med sponsorer i skapandet av egna event och konserter.

Hur ser företagandet ut inom skrået? Är det egenanställning, i bolagsform eller direktanställning?

– Allt är frilans. Det är tufft: i dag är det vanligt att man uppträder halvgratis på de stora scenerna som till exempel Metropolitan, bara för att få det i sitt cv.

Så, hur bygger man framgångsrika företag kopplat till just opera?

– Malena Ernman gjorde en smart sak. Hon uppträdde runt om i Sverige före Melodifestivalen. På så sätt blev hon känd hos folket.

För, att vara ett känt namn hos folket är viktigt för att man ska få jobb och rätt representation. Det är så man får nya uppdrag, även av den annorlunda sorten, som när Katarina blev ombedd att vara Arlanda Express röst som välkomnade besökarna i högtalarna…

– Det är en hård värld med stark konkurrens, där man samtidigt som man vill hitta en balans och bottna i sig själv, måste gå in för det man gör på dödligt allvar. Som operasångerska ska du vara i världsform varje dag.

"Jag var tidig med både hemsida och eget bolag, något som inte sågs med helt blida ögon i branschen”

Du står på flera ben och driver även företaget Opera & Co, där du designar silversmycken. Hur kommer det sig?

– Jag valde att gå tillbaka till mina rötter, och eftersom jag alltid skapat föll det sig naturligt.

2005 startade Katarina företaget Opera & Co, där hon designar silversmycken. För Katarina kändes det som om en ny värld öppnade sig. Också här fick hon utlopp för sin kreativitet, och hon gick in för det stenhårt. Ville ta världen med storm.

Hon gick ihop med delägare, men eftersom samarbetet inte fungerade ultimat, avslutades det och Katarina valde att ta hjälp av riskkapitalister.

Men inte heller det fungerade. Och plötsligt, under några riktigt tuffa år, stod företagets hela framtid på spel. Katarina lyckades till slut köpa tillbaka lagret.

– Nu har jag planer för att skala upp och sälja över nätet i hela Europa. Inom den närmaste framtiden träffar jag inbjudna sällskap, för att prata och visa hur jag tänkt kring min design.

Har du funderat på ett samarbete med någon influencer som till exempel designar ett av dina smycken?

– Visst har jag diskussioner kring detta. Det spelar stor roll om ens produkter till exempel syns i medier. Men, ska jag samarbeta med någon är det viktigt att den personen känns rätt hela vägen. Jag är försiktig numera.

För, det är så Katarina Fallholm resonerar. Man kan gå på nitar, göra misstag och ta risker. Det viktiga är att man lär sig på vägen. Om man inte vågar och bara sitter på händerna, då kommer man ingen vart.

Om inte annat kan misstagen fungera som ett slags inspiration i skapandet, förklarar Katarina, och tar fram ett berlockarmband. Det är hennes så kallade tacksamhetssmycke. Ett smycke som ska påminna oss om att det finns mycket att faktiskt vara tacksam över.

Mitt möte: Katarina Fallholm, operasångerska, smyckesdesigner och konstnär.
Därför bokade jag mötet: Skälet till att jag ville träffa Katarina var mitt intresse för att förstå den företagarvardag som hon representerar. Allt fler personer blir företagare med sina speciella, och inte sällan smått unika, spetskunskaper som grund. Utöver sin artistiska verksamhet har hon sin silversmyckesverksamhet för att skapa ett ytterligare intäktsben. Det kräver mod att våga satsa på sin passion, och det modet som Katarina visar hoppas jag smittar av sig på fler.
Plats: Luleå.


Text: Anna-Maria Stawreberg.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap