headphones newspaper video-player
Entreprenören Maria Sabbah vet hur du lyckas på Instagram. Foto: Erika Gerdemark.

Låt kunderna göra jobbet

Testa idéer, få snabb bekräftelse och värdefull input. Maria Sabbah har byggt en miljonaffär – genom att lyssna och interagera med sina följare på Instagram.

Läs även: 10 tips: Så driver du företag tillsammans med dina följare

En vit papperspåse som pryds med ett målat björnansikte. Det var Maria Sabbahs enkla idé som hon kläckte i samband med en föräldraledighet 2014.

Tanken var att göra en miljövänlig påse för pappersinsamling, samtidigt som hon bestämde sig för att måla ett grafiskt björnansikte på påsen. Maria Sabbah tyckte att papperspåsen blev så snygg att hon la i sonens leksaker, tog en bild och la ut den på ett öppet konto på Instagram.

– Det var på den tiden algoritmer inte styrde flödet i samma utsträckning som i dag och allt var i realtid. Jag hade hört talas om hashtag men visste inte så mycket om det, utan testade mig fram.

Snart började Maria Sabbahs mobil plinga – inlägget hade repostats och fått mängder av gilla-markeringar på bara några minuter. Maria förstod att hon var något på spåren och det dröjde inte länge innan hon sa upp sig från sitt jobb som projektledare på en mediebyrå.

Hon startade Tellkiddo, ett företag som designar och säljer inredningsdetaljer till barnrum. Bolaget fick en flygande start tack vare uppmärksamheten på Instagram och redovisade en miljonvinst redan första året. I dag driver hon bolaget tillsammans med sin man, de har 121 000 följare på Instagram och säljer sängkläder, förvaring och olika former av tryck i 75 olika varianter.

”Det här med att tjejer inte stöttar varandras framgångar är bullshit”

Förklaringen till framgången tror Maria Sabbah beror på transparens i vem som ligger bakom och att de har lyssnat på reaktioner och kommentarer från sina följare.

– Jag har ofta lagt ut några produktbilder på Instagram och frågat följarna vilken av dem som de helst skulle köpa. Sedan har jag i varierande utsträckning lagt om både design och planering utifrån vilka svar jag har fått, utan att för den delen förlora min inre kompass.

Att jobba aktivt med Instagram handlar också om hur mycket man vill bjuda in följarna i sin vardag. Var går gränsen för när man riskerar att bli för personlig?

– Jag väljer att ibland lägga in bilder som är tagna i mitt hem och det händer att barnen finns med.

Maria lyfter också fram det nätverk av kvinnliga entreprenörer som hjälper och stöttar varandra som en viktig förklaring till företagets framgång.

– Det här med att tjejer inte stöttar varandras framgångar är bullshit. Jag skaffade mig snabbt ett digitalt kontaktnät av både kunder, fristående återförsäljare, journalister och bloggare och vi har stöttat varandra sedan start.

Men det finns också en baksida med att få stor uppmärksamhet. Maria Sabbah har utsatts för plagieringsförsök vid flera tillfällen och det tvingar henne att ägna en dag i veckan åt att söka efter eventuella kopior. Ett tidsödande och energislukande arbete.

– Det behövs mer utbildning kring värdet i att köpa från designern och riskerna med att köpa kopior. Jag är också med i en community på Facebook där omkring 50 kvinnliga företagare hjälper varandra med att hålla koll på eventuella kopior.

Vad är det bästa med att driva företag på Gotland?
- Det finns en gemenskap och en känsla av att man hjälper varandra här. Det är också en väldigt inspirerande miljö, behöver jag rensa huvudet går jag bara ner till havet en stund.

Misstag du aldrig gör om igen?
- Vi anlitade en ekonomibyrå som inte hade erfarenhet av online-försäljning. Det ledde till att vi fick göra om bokföringen för ett helt år, då de bland annat hade glömt att ta med kundernas momsregistreringsnummer.

Vad gör dig förbannad?
Kopior och plagiat. Vi har fått koppla in jurister vid flera tillfällen när olika företag har försökt kopiera våra produkter, senast var det ett i Sydkorea. Vi småföretagare vrider och vänder på vår kreativitet, lägger enormt med tid på produktutveckling och marknadsföring och får äntligen snurr på företaget – för att sedan se en lömsk Krösus sork håva in pengarna. Det gör mig så ledsen.

Text: Tina Harr. Foto: Erika Gerdemark.

Fakta om Tellkiddo
Entreprenören: Maria Sabbah
Familjen: Maken Jossi Sabbah, barnen Sam, 5 och Micha, 3 år
Verksamheten: Driver barnrumsinredningsföretaget Tellkiddo i Själsö på Gotland
Instagram: @tellkiddo
Affärsidén: Barnrumsinredning
Omsättning: 1,4 miljoner kronor
Startår: 2014
Grundare:
Maria och Jossi Sabbah
Följare: 121 000 organiska, det vill säga ej köpta, följare på Instagram

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD