För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Åkeridoldisen kör in en miljard

Han är entreprenören som rattar 350 lastbilar och 150 maskiner. Günther Mårder har träffat Mikael Andersson, som har skapat en ny åkerijätte. Nu berättar han om resan.
Publicerad 31 okt 2018

Att det är ett åkeriföretag som vi har hamnat på märks inte. För den som väntat sig en jättelik parkering, stora garage, lastbilar och maskiner – allt omgärdat av en doft av olja och avgaser – blir besviken. Här är det ljust och fräscht och rymliga mötesrum som gäller.

Det enda som avslöjar vad verksamheten består av är de inramade fotografierna av chaufförer in action och företagets vision uppdraget i jätteformat. Det är en vision som, ska det visa sig, spelar stor roll för verksamheten.

Det är också här som Företagarnas vd Günther Mårder har bokat träff med Mikael Andersson, vd på Märsta Förenade, för att diskutera framtidens åkeribransch, kompetensbrist och behovet av modernisering i en bransch tyngd av traditioner.

Märsta Förenade har ökat sin omsättning på ett makalöst sätt. Hur gör ni? undrar Günther Mårder.

– Vi har förmånen att ha många uppdrag samtidigt som nya kunder söker sig hit. Däremot har vi ett grunduppdrag, det är att få våra 66 delägare att prioritera de transporter som förmedlas genom oss (reds kommentar: Märsta Förenade består av 66 fristående åkare). De senaste årens starka tillväxt har gjort att vi hyrt eller lejt in alla transportörer som vi fått tag i. Ska man få ihop en affär och lösa kundens behov behöver man ta hjälp av konkurrenterna.

Varför är det svårt att rekrytera chaufförer?

– Vi skulle kunna anställa 50 killar och tjejer här och nu, behovet är enormt. Vi behöver jobba både med gymnasieutbildningar och omskolningar. Dessutom är det här ett sätt att få in nya svenskar i jobb.

Vad krävs för att lösa kompetensförsörjningen?

– Jag saknar en ren och skär yrkesutbildning, korta linjer utan en massa teoretiska ämnen. Många i våra hytter är mer praktiska än teoretiska.

Ytterligare en utmaning för åkeribranschen är att medelåldern ökar kraftigt. Och att kombinera livet som småbarnsförälder är inte lätt för dagens chaufförer.

– Nej, det är tyvärr svårt för våra chaufförer att lämna och hämta på dagis. Alla byggen startar fortfarande samma tid. Varför, frågar jag? Det innebär att vi står i kö för att ta oss dit och står i kö för att ta oss hem.

Kan självkörande fordon vara en del av lösningen?

– Vi kommer att komma dit, men det tar tid. Det är ett stort steg.

Hur ser den tekniska utvecklingen ut i branschen?

– Bilarna är mer lättkörda och med många nya säkerhetslösningar. Du kan till och med stå utanför bilen och köra i trånga passager.

Och digitaliseringen?

– Vi behöver jobba mer med att digitalisera verksamheten. Applösningar i alla fordon är en bra lösning. Då kan vi få ut ordrarna snabbare. Tidigare var chaufförerna tvungna att stanna, ta emot telefonsamtal och skriva in dem. Fram till för ett par år sedan fanns det en handskriven lapp för varje last, en lapp som lades på passagerarstolen. Där var faktureringen, och ibland låg lapparna kvar i förarhytten i flera veckor.

Om vi tittar på dig som person. Vad var det som förde dig till Märsta Förenade?

– Jag har jobbat med transport och logistik tidigare, och var vd för Taxi Stockholm. När jag kom till Märsta Förenade sa man till mig att det här bolaget behöver växa. Jag såg otroligt många spännande möjligheter. På den tiden omsatte Märsta Förenade 330 miljoner kronor om året.

vd-moter-bred.jpg

Har du gjort dig av med verksamheter?

– Vi såg att det uppenbart fanns saker som företaget inte tjänade pengar på, exempelvis en bud- och distributionsavdelning som vi avvecklade 2014.

Ett annat recept för att lyckas var att anställa seniora säljare. Snabbt handplockades flera säljare som är 55+ med stora kundkontakter.

– De här 330 miljonerna har vuxit till en miljard kronor, utan att vi köpt några bolag. Det är enbart en organisk resa som vi har gjort.

En annan nyckel till framgången, säger Mikael Andersson, handlar om modet att välja bort och i stället fokusera på kärnverksamheten.

Han tror att hemligheten ligger i att få människor att tycka att det är kul att gå till jobbet, att det spelar stor roll hur medarbetare beter sig mot varandra och tillsammans löser problem.

– När jag började för sex år sedan hade vi varken vision, affärsidé eller värdegrund. De finns med i vår vardag numera.

”Vi skulle kunna anställa 50 killar och tjejer här och nu, behovet är enormt”

Mikael Andersson minns hur arbetet med värdegrunden började, i januari 2013, på ett litet hotell med alla medarbetarna samlade.

– Vi bröt ned det vi tyckte i ord. Vi satte också upp scenarion om hur vi trodde det skulle se ut om fem år. Skulle de här 330 miljonerna kunna dubblas? Hur skulle företaget se ut? Och vad skulle vi behöva addera för att det skulle bli möjligt? Att måla de här bilderna har varit viktigt för den här resan.

Du är aktiv på Linkedin, vilken strategi har ni när det gäller sociala medier?

– Vi vill nå flera på varje företag, och där är Linkedin viktigt. Genom att vistas på sociala medier visar vi unga att vi finns. Där kan vi vrida om vårt mindset och visa vad vi är för slags företag. Vi vill att det ska kännas direkt, precis som att vi valde ett lite oväntat kontor.

Mikael Andersson trendspanar:

Förändringar:

"Märsta Förenade bildades för 75 år sedan för att hjälpa åkare att samordna administration och ekonomi. I dag kan vi liknas vid en backofficeverksamhet. Vårt primära uppdrag är att se till att våra åkare har jobb och att utveckla kundrelationerna. Hjärtat i verksamheten är vår transportledning där jobb fördelas till 350 bilar och 150 maskiner."

Uppstickare i brunchen:

"Det tror jag vi kommer att se mer av. Det finns företag i dag som kan gå ut med att ”vi har så här mycket lera, vem kan hämta?”, till exempel Loop Rocks."

Framtiden:

"Det gäller att växa i rätt takt. Vi har tagit flera infrastrukturprojekt, Förbifart Stockholm är vårt största uppdrag. Just nu tittar vi på tunnelbaneutbyggnaden i Stockholm, som drar igång nästa år. Om vi tar hälften av de tunnlar som kommer att vara aktuella, då vet jag att åren fram till 2023–2024 kommer att se bra ut."

Text: Anna-Maria Stawreberg. Foto: Oskar Omne.

Fler nyheter från Företagarna