För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Succé för sopig app

Ny återvinningstjänst lockar kunder att rensa ut gamla möbler och skräp.
Publicerad 20 feb 2018

För ett antal år sedan träffades fyra affärsbekanta regelbundet för att diskutera olika affärsidéer baserade på den så kallade delningsekonomin. De funderade exempelvis på att överföra bilpoolernas koncept – där flera personer delar fordon med varandra – till verktyg eller båtar. Ganska snart kom de in på ett annat spår. I större städer saknar många egen bil och därför är ett vanligt problem hur man på ett smidigt sätt ska frakta saker till återvinningen/soptippen. Ofta samlas skräp på hög och tar onödig plats i hemmet, något som väcker frustration. Som en lösning på dessa logistikutmaningar startades hösten 2015 app-bolaget Tiptapp av Tim Bjelkstam – tidigare affärsutvecklingschef på bostadssajten Hemnet – och hans tre kollegor. Tiptapp är en återvinningstjänst som bygger på principer om crowdsourcing och samåkning.

Så här funkar det: Användaren lägger upp bilder på skräp som ska slängas – och vad hen kan tänkas betala för att få detta bortfraktat. Sedan hämtas föremålen av en annan användare mot den angivna ersättningen. Vid slutfört uppdrag genomförs betalningen och Tiptapp tar tio procent av priset i provision. Upphämtaren kan sälja sakerna vidare eller rentav använda dem själv. Handlar det om rent skräp måste däremot upphämtaren redovisa med bild att denne har varit på återvinningscentralen, vilket även Tiptapp granskar löpande genom gps-koordinater.

– Det är en enkel idé, men samtidigt alldeles självklar med tanke på delningsekonomin. Vi kände tidigt att tjänsten har stor potential, säger Tim Bjelkstam, vd för Tiptapp.

Appen lanserades i mars 2016 med Lidingö utanför Stockholm som testmarknad. Tim Bjelkstam med kollegor spred information om tjänsten genom att lägga lappar i brevlådor och prata med folk utanför återvinningscentralerna. Gensvaret lät inte vänta på sig. Användarna strömmade till och responsen var genomgående positiv. Efter bara någon månad lanserades tjänsten i resten av Stockholm och sedan dess har verksamheten vuxit kontinuerligt. I dagsläget har appen över 100 000 nedladdningar. Tjänsten har också spridits till Malmö och Göteborg, men drygt 90 procent av intäkterna härstammar ännu från huvudstadsområdet.

– Vi har fokuserat på Stockholm, men tjänsten har startat naturligt på andra platser.Det krävs bara några användare för att den ska kicka i gång och fler få upp ögonen för den.

Tiptapp har tagit in externt kapital om totalt 30 miljoner kronor. Bland investerarna finns Jonas Nordlander och Filip Engelbert, medgrundare till den ryska e-handelssajten Avito, samt entreprenören Pierre Siri, tidigare vd för marknadsplatsen Blocket. Intentionen är att så småningom expandera till utländska städer, eftersom Tiptapps affärsmodell kräver omfattande volymer för att uppnå lönsamhet. Tim Bjelkstam lyfter fram London som en tänkbar marknad.

– Vår modell är gångbar i flera europeiska städer. Det finns en betalningsvilja för sådana här tjänster och ett kulturellt beteende kring delningsekonomi som passar oss.

Fler nyheter från Företagarna