Matmiljardär i sällsynt intervju
John Mackey har gjort sin livs affär. Det som började som en kvartersbutik i Austin, Texas, i slutet av 1970-talet har vuxit till en kedja med närmare 500 butiker och 100 000 anställda i USA och England. John Mackey insåg tidigt möjligheten att differentiera sig från andra butikskedjor genom att satsa på ekologiska och lokalt producerade livsmedel, en utveckling som nu många fruktar kommer att få stå tillbaka sedan Amazon tagit över företaget.
– Jag har inga möjligheter att kommentera affären med Amazon, men jag pratar gärna om entreprenörskap inom matsektorn, säger den medieskygge John Mackey när Företagaren träffar honom på Nordic Business Forum i Helsingfors.
Vilka trender ser du?
– Det är en tydlig trend att storskalig matproduktion utmanas av allt fler nya entreprenörer som erbjuder alternativ till industritillverkade livsmedel. Du kan se trenden över hela USA.
Hur märks det i butikshyllorna?
– När jag växte upp fanns det ett halvdussin ölsorter på hela den amerikanska marknaden och alla smakade likadant. I dag har de flesta städer ett eller flera egna mikrobryggerier. Samma utveckling gäller viner, mejeriprodukter och frukt och grönt. Det är helt otroligt hur stark den här trenden är.
Vad driver utvecklingen?
– Det finns ett allt större intresse och medvetenhet bland konsumenterna som bidrar till utvecklingen. Och så har vi alla nya smakinfluenser som kommer från jordens alla hörn. Mat har aldrig tidigare varit mer intressant.
Har det blivit enklare att vara matentreprenör?
– Det är en klar fördel att vara lokal. Om du odlar eller producerar något lokalt så tar vi gärna in produkten hos Whole Foods och testar. Finns det en efterfrågan så går vi ofta vidare och lanserar produkten i hela regionen och eventuellt nationellt, menar John Mackey.
Text: Per Manns.