För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Karma räddar finkrogens mat från soptunnan

Allt från stjärnkockar till livsmedelsbutiker upptäcker vinsterna med den svenska matappen Karma. Appen är en digital marknadsplats där konsumenter kan fynda mat som annars skulle ha slängts. Nu siktar de på en expansion i Europa.
Publicerad 5 dec 2018
Karma-grundaren Hjalmar Ståhlberg Nordegren leder att av Europas hetaste startup-bolag. Foto: Mathias Bardå.

Läs även: Allt om foodtech -  den nya matrevolutionen

Det var inte självklart att Hjalmar Ståhlberg Nordegren, 29, skulle bli en uppmärksammad entreprenör inom foodtech. När han pluggade till läkare vid Karolinska institutet drog han visserligen i gång två företag, men utan livsmedelskoppling. Det ena var en övningssajt för högskoleprovet, det andra en nätbaserad enkätundersökningstjänst.

2015 startade han Karma tillsammans med tre kollegor. Idén var då att tillhandahålla en app där företag inom vitt skilda branscher kunde ladda upp erbjudanden på olika produkter och tjänster.

– Det var allt möjligt, från nedsatt pris på avokado till utförsäljningar av kläder. Men den generella inriktningen gjorde det krångligt för kunden att sålla bland alla erbjudanden, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

”Vi är ett alternativ till röda prislappar”

Ganska snart riktade de fokus mot livsmedelsbranschen. Rapporter visar att en tredjedel av all producerad mat i världen aldrig konsumeras, och att det årligen kastas livsmedel för astronomiska summor. Därför bestämde de sig att kalibrera om appen mot matsektorn. Karma vill medverka till minskat matsvinn genom att möjliggöra för butiker, kaféer och restauranger att till reducerat pris sälja överblivna livsmedel som annars skulle ha kasserats. Allt från smörgåsar till färdiga rätter. Konsumenterna kan välja mellan de erbjudanden som finns i appen, och därmed inte bara spara pengar utan också bidra till att mindre mat slängs. Karma tjänar pengar genom att företagen betalar en viss procent i avgift för varje produkt som säljs genom appen. Lanseringen skedde 2016 – och den positiva reaktionen lät inte vänta på sig.

– Vi trodde att det skulle vara några enstaka lokala företag som registrerade sig, men det stack i väg och fylldes på snabbare än vad vi hade trott. Många tycker att produkten är häftig, men den är egentligen rätt så enkel. Vi är ett alternativ till röda prislappar.

hjalmar.jpg

Sedan starten har Karma lockat 1 500 butiker och restauranger samt över 350 000 användare. De samarbetar till exempel med livsmedelsbolag som Ica och Hemköp, men även hotellkedjan Scandic. Appen introducerades i Stockholm, men har spridits efterhand till andra delar av landet. Tjänsten har också startats i London där bolaget har 50 000 användare, och tidigare i höstas tog Karma in kapital bland annat från det börsnoterade investmentbolaget Kinnevik med syftet att finansiera en fortsatt Europaexpansion.

– Vi ska kämpa för att expandera snabbt, effektivt men också ansvarsfullt. Vårt mål är inte att vara störst eller att finnas i flest länder, utan att rädda mest mat, säger han.

Allt fler företag från livsmedelsbranschen registrerar sig i appen, men det finns också bolag som är mer svårflirtade, berättar Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

– Vår filosofi är att ett bolag aldrig ska gå back på att finnas hos Karma. Vi tjänar bara pengar så fort de säljer någonting, så det finns till exempel ingen installationsavgift.

Problemet är att vissa bolag inte vill erkänna att de har ett svinn, eller inte förstår storleken på det, menar han och tillägger:

– Man kanske bara kastar fyra hamburgare på en restaurang varje dag, men om man har 100 restauranger blir det rätt mycket ändå totalt sett. Det är viktigt för oss att få med stora bolag, eftersom de också kan göra stor inverkan på matsvinnet.

Under den senaste tiden har Karma inlett ett samarbete med Electrolux och korats till Europas hetaste startup av tidningen Wired, vunnit flera priser på Nordic Startup Awards och prisats på Forbes prestigefyllda 30 under 30-lista.

Fakta om Karma – en app som gör skillnad
Affärsidé: Möjliggöra för butiker och restauranger att sälja livsmedel som annars hade slängts.
Omsättning: 30 miljoner kronor (prognos för 2018).
Antal anställda: 35.
Startår: 2015.
Grundare: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Ludvig Berling, Elsa Bernadotte och Mattis Larsson.


Text: Tomas Nilsson.

Fler nyheter från Företagarna