Foodtech: Matrevolutionen är här!
”En efter en har de större industrierna påverkats av digitaliseringen, men matsektorn har malt på i samma lunk som tidigare”
Runt 2011 funderade entreprenören och investeraren Johan Jörgensen på nästa stora digitala omställning i samhället. Han är bland annat styrelseordförande för crowdfundingsajten Fundedbyme, grundare av startupkonferensen Sweden Demo Day och rådgivare till olika it-bolag.
Läs även: Möt grundaren av matappen Karma!
Ganska snart insåg han att matsektorn inte alls hade påverkats av digitaliseringen i samma omfattning som andra branscher, exempelvis media, resor och finans. Han tänkte: Är det inom livsmedelsindustrin som nästa digitaliseringsvåg kommer att inträffa, mot bakgrund av samhällsutmaningar kring hållbarhet och hälsa?
2015 bestämde han sig för att dra i gång Sweden Foodtech, en plattform och mötesplats för svenska aktörer inom foodtech-branschen. Målet är att göra Sverige till ett slags Silicon Valley för matsektorn och bidra till omställningen av den gigantiska men trögrörliga livsmedelsindustrin.
– En efter en har de större industrierna påverkats av digitaliseringen, men matsektorn har malt på i samma lunk som tidigare. Det beror inte på att den är perfekt, utan på att förändringen inte har hunnit komma dit ännu. Nu börjar det dock hända saker. Foodtech-diskussionen börjar få genomslag internationellt och befinner sig troligtvis på samma stadium som internet gjorde i mitten på 90-talet, säger Johan Jörgensen.
Vad är då egentligen foodtech? I korthet handlar det om att med innovation, data och digital teknik förändra produktionen, distributionen och konsumtionen av mat. Det kan exempelvis röra sig om nya tekniker för odling i stadsmiljöer, försäljning av överblivna livsmedel via nätet eller crowdfunding av andelar i en ko.
Det finns flera så kallade ”megatrender” som driver på utvecklingen, enligt Johan Jörgensen. Befolkningsökning, urbanisering, förlust av odlingsbar areal samt ökat fokus på hälsa och miljö är ett antal faktorer som pekar på behovet av en mer hållbar och effektiv matsektor. Den digitala tekniken och datan är komponenterna som kan möjliggöra denna omställning. Med hjälp av teknologi som ger mer information kan producenter exempelvis odla mer miljövänligt, samtidigt som konsumenten får bättre kännedom om näringsinnehållet i maten.
– Det som gör matsektorn extra intressant är dess komplexitet och att den hugger in i flera andra branscher, däribland sjukvården. I dag läggs mycket pengar på livsmedel, men också mycket pengar på sjukvård på grund av maten som äts, säger han.
Samtidigt menar Johan Jörgensen, har utvecklingen inom foodtech hittills inte dominerats av den traditionella livsmedelssektorn. Snarare har andra branscher och aktörer visat handlingskraft. Ett exempel är e-handelsjätten Amazon, som ifjol köpte den amerikanska livsmedelskedjan Whole Foods, bland annat för att göra en satsning på hemleverans av mat. Johan Jörgensen tror att matsektorns värdekedja – från produktion till återvinning – i framtiden kommer att befolkas av nya aktörer med data- och teknikdrivna affärsmodeller.
– Den traditionella livsmedelskedjan har genomgått två faser. Först förnekade man helt enkelt foodtech. Sedan blev man förvånad över att denna omställning faktiskt kan ske. Nu är man i en tredje fas där man börjar inse att man bör jobba mer aktivt med foodtech. Matföretagen som tycker att foodtech är trams kommer att hamna på efterkälken när digitala aktörer träder in på området, säger Johan Jörgensen.
Johan Jörgensen säger att det svenska näringslivet har en god jordmån för att ta en ledande position inom foodtech-utvecklingen. Här finns en förändringsbenägen befolkning med ett stort intresse för mat, hälsa och hållbarhet – i kombination med en framgångsrik och innovationsdriven techsektor samt en stark och växande restaurangscen.
– Vi har alla viktiga bitar på plats och därför förutsättningar att boxas långt över vår viktklass. Vi ska ligga i framkant i förändringen av matsektorn, säger han.
Att Foodtech ännu befinner sig i sin linda är tydligt. Lika tydligt är att en digital omställning av matsektorn kommer att få djupgående konsekvenser för samhället, företagen och konsumenterna. Inte minst till följd av sektorns storlek. Enligt siffror från Sweden Foodtech utgör matbranschen hela 20 procent av global BNP – och då är inte sjukvården (som ofta får hantera de negativa effekterna till följd av ohälsosam kost) inräknad. Johan Jörgensen är i alla fall övertygad. Han säger att digitaliseringen av matsektorn kommer att få historisk betydelse.
– Matsektorn kommer att vändas upp och ner genom teknologi och data. När vi om ett par årtionden blickar tillbaka på den här tiden kommer den att definieras av att det var då som den digitala omställningen av matsystemet tog sin början, säger han.
Fakta om Sweden Foodtech:
● Sweden Foodtech utvecklar transformativa entreprenörer inom nästa generations matsystem genom att ge dem tillgång till kunskap, nätverk och plattformar såsom Smaka på Stockholm, en av världens största matfestivaler. Sweden Foodtech driver också Foodtech Village (en mötesplats för nordiska foodtechbolag) och landets ledande foodtechkonferens - Sweden FoodTech Big Meet. Våren 2018 invigdes Sweden Foodtech Center i Söderhallarna i Stockholm, i samarbete med fastighetsbolaget Atrium Ljungberg. Tanken är att centret ska innehålla stadsodling, restauranger och mötesplatser för foodtechentreprenörer. Sweden Foodtech utvecklar även en nationell Foodtechstrategi ihop med konsultbolaget Boston Consulting Group (BCG) och flera svenska företag inom till exempel livsmedel, teknik och it. Strategin ska komplettera regeringens nuvarande livsmedelsstrategi som antogs förra året.
Tre trender som visar att Foodtech redan är här:
1. Drönarleveranser
Drönare anses bli ett bärande inslag i framtidens mattransporter. Amazon inledde 2016 en försöksperiod där de luftburna farkosterna levererade produkter i England. Och det svenska företaget Onlinepizza testade i fjol att leverera pizza med hjälp av drönare.
2. Robotkockarna
Det brittiska företaget Moley Robotic Kitchen har utvecklat en köksrobot som i korthet består av två robotarmar som till exempel kan laga mat åt ägaren – om man inte kan eller vill göra det själv. Även elektronikgiganten.
3. Odla-eget
Att odla egna grönsaker blir allt populärare, även för personer som bor i lägenheter i urbana och tätt befolkade miljöer. Det ökande intresset kommer troligen också gynna foodtech-företag som säljer tekniska lösningar för stadsodling. Snart kan exempelvis bostadsrättsföreningar eller villaområden gå samman för att investera i digitala system för inomhusodling – och på så sätt får de boende tillgång till närodlade grönsaker året runt.
Av: Tomas Nilsson.