headphones newspaper video-player
Raymond Nylander och Katarina Dufvenberg. Foto: Kristofer Lönnå.

Den kluriga bilverkstan

Skrota dina gamla lastbilar. Ett Härnösands-företag ser till att de blir som nya – bra både för miljön och ekonomin.

Det är trångt och oljigt inne i verkstaden hos Lastvagnsservice, precis som man kan förvänta sig när man tar in vägarnas tungviktare på service och underhåll. En lastbilsverkstad av den här storleken har ofta en trogen skara av lokala kunder, men Lastvagnsservice i Härnösand har vuxit långt utanför kommungränsen. Förklaringen till att Härnösandsföretaget får uppmärksamhet längs hela Norrlandskusten är att företagaren Raymond Nylander har kommit på hur sopbilar kan få ett andra liv.

– Det ställs allt hårdare miljökrav på lastbilar och när kommuner upphandlar sophämtning kräver de att åkerierna erbjuder miljöklassade sopbilar.

Miljökraven innebär att gamla sopbilar skrotas till förmån för nya.

– Varför skrota en hel sopbil när det räcker att byta ut chassit?

Raymond visar det fabriksnya chassit som står parkerat utanför hans verkstad. Det är en skinande blank Scania med förarhytt – men bakom förarhytten är det fortfarande tomt.

Inne i verkstaden pågår samtidigt arbetet med en gammal sopbil där man håller på att ta bort den stora sopbehållaren. Den ska sparas till det nya chassit samtidigt som resten av den gamla sopbilen kommer att skrotas.

Raymonds innovation visar att åkeriföretag inte behöver skrota hela lastbilar för att möta dagens miljökrav.

– Vi ger gamla lastbilar ett nytt och miljöanpassat liv, och det är väl bättre att skicka halva bilen till skroten än hela, säger han.

”Vi skulle kunna anställa ännu fler”

Det tar cirka 300 timmar att ge en gammal lastbil ett nytt och miljöanpassat liv. Det handlar bland annat om att det nya chassit måste få en ny ram – och så är det elektronik och hydraulik som måste anpassas mellan den gamla sopbehållaren och det nya chassit.

Ett åkeriföretag kan spara runt en miljon kronor, och samtidigt möta alla miljökrav, genom att komplettera den äldre sopbehållaren med ny teknik. Det är en möjlighet som förklarar varför Härnösands Lastvagnsservice får kunder allt längre utanför kommungränsen.

I takt med att firman växte bestämde sig Raymonds sambo, Katarina Dufvenberg, att lämna jobbet 2012 som bankanställd och jobba heltid med utvecklingen av Härnösands Lastvagnsservice.

– Vi har gått från 3–4 anställda till dagens 13 medarbetare – och vi skulle kunna anställa ännu fler.

Precis som så många andra företagare upplever Härnösands Lastvagnsservice utmaningen att hitta nya medarbetare.

– Det finns inga arbetslösa bilmekaniker i hela kommunen, som tur är har vi lyckats anställa en nyanländ flykting som visade sig ha utmärkta verkstadskunskaper, säger Katarina Dufvenberg.

Text: Per Manns.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD