För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Günther möter e-handelskungen i Morgongåva

Han började som 8-åring med att göra pengar på kaniners fortplantningssförmåga. Kastade sig in i aktiebranschen när han var 16. I dag är Pär Svärdson 48 år och står bakom succéer som Adlibris och Apotea. Företagarnas vd träffar Sveriges okrönte e-handelskung.
Publicerad 31 okt 2017
Günther Mårder i samtal med Apotea-grundaren Pär Svärdson som utsågs till Årets Företagare i Sverige 2015. Foto: Emil Nordin.

Kanske stod det skrivet i stjärnorna att det skulle bli en entreprenör av den unge Pär Svärdson. I släkten Svärdson pratades det nämligen alltid varmt om entreprenörer. Så, när Pär Svärdson fick två kaniner försedda med det starka libido som kaniner ofta har, såg han en öppning.

– Jag började sälja kaninungar på löpande band, berättar Pär Svärdson.

Han och Företagarnas vd, Günther Mårder, har bokat ett möte för att prata om företagande och entreprenörskap i allmänhet, framgångssagan bakom Adlibris i synnerhet, men också för att spela in en podcast om just företagande.

– Får jag kalla dig superentreprenör, frågar Günther Mårder.

– Nja … Pär Svärdson tvekar.

Tycker att det låter för pretentiöst. Verkar inte vilja slå sig för bröstet allt för mycket. De enas om benämningen ”e-handelskung” och går raskt vidare, rätt in i podcasten.

Pär Svärdson är som vanligt klädd i mörkblå pikétröja. På bordet: en urdrucken kaffekopp, några dumlekolor om blodsockret skulle sjunka. En hel armé av pennor, någon att skriva med, massor i reserv.

– Pappa och farfar tyckte att företagare var det finaste som finns, berättar Pär Svärdson, som efter perioden som kaninuppfödare gick vidare till bullbranschen, eftersom han sett en lucka i gästhamnen.

Ditt första riktiga företag startade du som 16-åring?

– Ja. Jag startade mitt första aktiebolag då. Handlade med aktier. Det var så farfar och jag fann varandra på allvar. Men, studierna kom emellan – Pär har en dubbelexamen, är både civilingenjör och civilekonom.

– Jag tyckte det var roligt att plugga, det var därför det blev en dubbelexamen. Hade egentligen velat plugga lite mer, men … att ha två examina är okej. Tre är suspekt.

Pär började som konsult på Accenture, ett företag känt för sin höga arbetstakt. I samma veva började han och vännen Fabian Fischer spåna idéer för att kunna dra i gång en egen verksamhet.

– På listan hade vi 100 idéer, alla var usla. Men en idé hade ändå något: Att sälja billiga böcker till studenter. Ursprungsidén utvecklades snabbt till tanken om att bygga en e-handelsplattform.

Men hur mycket visste du om e-handel då, 1997? Det här var mitt under it-eran, men e-handel var ju inget man hört talats om…

– Nej, då fanns det inga e-handelsbutiker. Men vi hade fått vibbar från USA om att det här var framtiden och på Accenture pratade man en del om detta.

Pär och några kolleger började bygga plattformen själva på den lilla fritid som existerade utanför Accenture. De bestämde sig för att inte ta några risker, och startkapitalet låg på 100 000 kronor. Idén var att sälja billiga böcker över nätet, och att böckerna verkligen skulle komma fram till kunden.

Men varför sa du inte bara upp dig och ägnade dig helt åt Adlibris?

– Jag hade mina värderingar hemifrån. Anställningen var en del på vägen mot målet, som var att driva ett eget företag.

Sensommaren 1997 var det dags att dra i gång. Och redan från dag ett var företaget lönsamt.

Kommer du ihåg när den första ordern damp ner?

– Absolut. Vi öppnade mitt under en familjemiddag, så jag sprang mellan datorn och middagsbordet och kunde rapportera i realtid, säger Pär Svärdson och ser nöjd ut över minnet.

Planen var inte att göra succé. Planen var att se om det överhuvudtaget fungerade att starta en e-handel. Det gjorde det. Efter ett år kunde Pär säga upp sig. Efter sju år såldes delar av företaget till Bonnier. 2011 var hela bolaget sålt.

Vad har du för tips att ge till den som vill starta sin företagsresa?

– Att starta företaget. Man kommer inte att hitta den perfekta affärsidén direkt. Men man måste börja någonstans, och så kan man utveckla affärsidén successivt.

Du startade Adlibris med kolleger. Har du några råd att ge där?

– I efterhand har jag insett att vi skulle ha diskuterat hur partnerskapet skulle ha sett ut. Gjort ett kompanjonavtal. Vi hade olika förväntningar, och därmed många konflikter och diskussioner.

”Vi öppnade mitt under en familjemiddag, så jag sprang mellan datorn och middagsbordet och kunde rapportera i realtid”

Nu stod Pär Svärdson utan företag. Åtminstone en kort stund.

– Jag stötte på Familjeapoteket och insåg att det vore skitkul att hänga på där. Tillsammans med fem kolleger från Adlibris och Eric Lindgren, Discshops grundare, köpte vi majoriteten i bolaget.

Med en massa erfarenhet från it och logistik fanns det stora möjligheter att skapa ytterligare en succé. Företaget döptes om till Apotea, och landade även det i Morgongåva, där Adlibris ligger.

Också Apotea har blivit en logistisk dröm. För boende i Stockholmsregionen kommer leveransen redan samma dag som beställning. Bor man i resten av landet landar varorna nästa morgon.

Berätta om Morgongåva. Varför hamnade du där från början?

– När vi startade Adlibris fanns redan Bokgrossisten där. Det var praktiskt för oss, av logistiska skäl. Nu, när vi startade Apotea ville vi vara nära Adlibris, Sveriges största e-handelskedja, så det kändes naturligt.

Lokalerna ägdes redan när Adlibris startade av entreprenören Anders Wall och honom har Pär Svärdson stort förtroende för. Även kommunen är ett stöd.

– Vi skapar många jobb i kommunen. I dag har vi 280 anställda och vi växer kontinuerligt.

Men, Pär Svärdson sitter inte still i båten. Det ligger liksom inte för honom. I stället sneglar han mot nya marknader. Jakt är en. Båtar en annan. Möjligheterna är oändliga. För något år sedan gick han in som delägare i Solkompaniet.

– Jag är övertygad om att allt som har med klimatet att göra är en framtidsbransch. Om branschen växer med 10–20 procent om året, då kan du växa även om du är medelmåttig.

Och, om man är en fena på företagande, superentreprenör eller e-handelskung, då är det bara att konstatera: här går det att växa stort.

Lyssna till hela intervjun med Pär Svärdson i #Företagarpodden!

Text: Anna-Maria Stawreberg. Foto: Emil Nordin.

Fler nyheter från Företagarna