headphones newspaper video-player
Corona - råd och stöd till företag
Jessica Olsson, konsult på Business Sweden. Foto: Rasmus Forsgren.

Är du redo för Tyskland?

Business Sweden i Berlin hjälper svenska företag att ta steget in på en av världens största marknader. Tidningen Företagaren tillbringade en dag på kontoret för att ta reda på vilka företag som får tummen upp för sina exportidéer - och vilka som tvingas vända i dörren.

Behöver verkligen den tyska marknaden en svenskutvecklad rekryteringstjänst? Hur ser affärsmöjligheterna ut för halländska trasmattor? Och finns det behov av en snyggt designad ställning för lådviner i vinlandet Tyskland?

På Goethestrasse 85 i Berlin sitter ett tiotal exportkonsulter som hjälper svenska företagare att få svar på vad som funkar – och inte funkar – på den tyska marknaden. Jessica Olsson är senior projektledare på Business Sweden, som hjälper svenska företag att nå sin fulla internationella potential, och hon har stor erfarenhet av att ge råd och praktiskt stöd till företag på väg att  förverkliga sina exportambitioner.

– Vi ska inleda den här arbetsdagen med ett internt arbetsmöte om företaget Workbuster, säger hon.

Workbuster är ett digitalt rekryteringsverktyg som har utvecklats i Sverige, men nu vill Stockholmsföretaget ta tjänsten ut i världen. De tror att verktyget kan hjälpa tyska arbetsgivare att sköta hela rekryteringsprocesser, allt från annonsering till rekrytering och anställning.

– Marknadsförutsättningarna för den här typen av rekryteringstjänster är bra just nu. Tysk ekonomi går som tåget och näringslivet har ett stort behov av att hitta nya talanger, säger projektledaren Maximilian Richter.

Morgonmötet resulterar i att Business Sweden i Berlin ska kartlägga marknaden, prata med tänkbara partner, intervjua rekryteringsansvariga på några stora tyska företag och se vad tyska media har att säga.

– Det initiala steget handlar om att få koll på marknaden. Många svenska företag som kontaktar oss tror att de har ett unikt erbjudande, men i Tyskland finns det nästan alltid konkurrenter.

Men kan jag inte som svensk företagare bara boka upp några möten med tänkbara tyska kunder för att höra vad de har att säga?

– Så funkar inte den tyska mentaliteten, säger Maximilian Richter. Här tar man inte den typen av spontana och förutsättningslösa möten.

Exportkonsulterna på Business Swedens kontor i Berlin.

Men det är inte bara leverantörer av nya digitala tjänster som tror på Tyskland. Mötet med Workbuster följs av en telefonkonferens med företaget bakom Horredsmattan, en svensk inredningsklassiker som nu hoppas att tyska hem är redo för halländska trasmattor.

– Vi söker efter en agent eller distributör i Tyskland, säger Per-Åke Andersson, vd för HRD Carpets i Horred. Det är svårt att hitta rätt när du ska gå på export och det är därför som jag tar hjälp av Business Sweden. Jag har provat att vara med på några tyska möbelmässor men det har inte gett speciellt mycket.

Samtalet handlar mycket om HRD Carpets ska satsa på en agent eller en återförsäljare. Samtidigt som telefonkonferensen pågår mellan Halland och Berlin så har Jessica Olsson och några av hennes kollegor ett planeringsmöte kring aktiviteterna i samband med en stor matmässa som arrangeras i Berlin under våren.

– Mässor är ett bra tillfälle för svenska livsmedelstillverkare att möta tyska distributörer. Det är samtidigt en möjlighet att träffa svenska branschkollegor som kan berätta om sina erfarenheter på den tyska marknaden. Den tyska matmarknaden tillhör Europas största och lockar många svenska leverantörer.

Men vad krävs för att lyckas?

– Tyska kedjor ställer höga krav. Du måste tänka på produktspecifikationer, göra olika typer av kampanjer och inte minst klara av att leverera. Det kostar att vara med, säger Jessica Olsson.

Samtidigt är ett vanligt misstag att många svenska företag tror att man måste ta hela den tyska marknaden på en gång.

– Börja med en eller ett par regioner, en tysk förbundsstat kan vara en lika stor marknad som hela Sverige.

Under dagen i Berlin avhandlas också en studieresa till Norrbotten för att visa för tyska investerare vilka fina möjligheter som den lappländska turistnäringen erbjuder sommar och vinter. Och på tal om snö blev det också ett kort möte om Boardie, den nya bekväma släpliften som vi har uppmärksammat tidigare i Företagaren. Nu vill grundarna göra resan i släpliften bekväm även för skidåkare i tyska Alperna.

Digitala rekryteringsprogram, svensk mat, halländska trasmattor – men allt kan väl inte locka kräsna tyska konsumenter?

– Tyskland är en utmanande marknad som kräver motsvarande uppmärksamhet och investeringar. Det är hård konkurrens om exempelvis priser, innovationer, tjänster, tillgänglighet och leveranssäkerhet. Ofta måste företag bli lokala på sin globala marknad, oavsett om kunden är konsument, privata företag eller publika organisationer.

Text: Per Manns.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap