För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Guide: Så lyckas du med E-handel

E-handeln växer så det knakar i Sverige. I fjol shoppade vi för 58 miljarder kronor på nätet, en siffra som bara väntas öka i år. Expert Emelie Fågelstedt vet vad som krävs för att dra igång din butik på nätet.
Publicerad 3 maj 2017
E-handel handlar mycket om att skapa en story och ett förtroende menar experten Emelie Fågelstedt.

Att starta e-handel kan vara enkelt. Med vissa butikslösningar tar det bara några minuter.

– Det finns otroligt många plattformar att välja mellan i dag. Det gäller att veta vad du vill med din butik, säger Emelie Fågelstedt.

Hon är e-handelsproffset som i sin roll som digital strateg har hjälpt många företag att starta försäljning på nätet av allt ifrån böcker och kläder till naturlig hudvård och biljetter. Dessutom har hon själv drivit e-butik, en de första som sålde selfiepinnar i Sverige.

– Jag bodde i Japan där selfiepinnar redan var stort. Eftersom produkten inte hade kommit till Sverige ännu tog jag tillfället i akt, berättar Emelie Fågelstedt.

Till selfiestick-butiken använde hon plattformen Tictail. En ”färdig” butikslösning som går extremt snabbt att komma i gång med, men där möjligheterna att anpassa shoppen till egna behov är rätt små.

Färdiga lösningar är smidiga för dig som ska ha e-handeln som extra inkomst, som inte vill fundera så mycket på vare sig teknik eller betalningslösningar. Ibland kan det också vara bra att köpa en färdig lösning för att spara tid, säger Emelie Fågelstedt.

Har du större ambitioner för din webbshop, passar det bättre med en plattform som du kan anpassa mer. Där sträcker sig alternativen från aningen mer komplexa varianter som Woo commerce och Shopify till så kallade open source-lösningar där det krävs programmeringskunskaper.

– Men som sagt, i dag finns det många olika plattformar där du inte alls behöver vara tekniskt kunnig själv, många erbjuder dessutom support för en tilläggskostnad. Väg för- och nackdelar och gör en kalkyl över vad olika lösningar skulle kosta per månad i både tid och pengar, innan du bestämmer dig, rekommenderar Emelie Fågelstedt.

Hon tipsar också om att höra med andra som redan driver en webbshop, innan du slår till.

– Det är ofta svårt att själv förutse vilka problem som kan uppstå eller vilka funktioner man vill ha längre fram, säger hon.

När butiken väl är på plats börjar nästa utmaning: Att nå ut till alla potentiella kunder. Nätet fullkomligt vimlar av konkurrenter, men det finns knep som ökar chanserna att lyckas. Att som Emelie Fågelstedt vara en av de första med att sälja en produkt och på olika sätt få uppmärksamhet för det, är ett sätt. Ett annat är ta hjälp av vänner, få dem att sprida ordet. Allra bäst är förstås att redan från början ha en stor följarskara, genom exempelvis en blogg eller Youtubekanal.

– E-handel handlar mycket om att skapa en story och ett förtroende. Att bara skrika ut produkt och pris räcker inte för att få återkommande kunder. Ge dem i stället en bild av vem du är och på så sätt en anledning att handla av just dig.

6 populära plattformar:

  • Tictail. Superenkel lösning som passar dig med inte så många produkter. Gratis i sin basversion men har tillägg som kostar.

  • Prestashop. Open source-lösning som ger dig stora möjligheter att anpassa din butik. Har färdiga kopplingar till svenska betalsystem, affärssystem, marknadsplatser och transportadministrativa system. Erbjuder abonnemang i olika prisklasser.

  • Woo commerce. För dig som vill lägga till en butik till en redan existerande sajt byggt i Wordpress passar Woo commerce, en plugin. Relativt enkelt för dig som redan hittar bra i Wordpress.

  • Textalk. Butikslösning som fungerar för både små och stora företag och erbjuder paket i flera olika prisklasser och storlekar.

  • Magento. Enormt populär open sourcelösning som passar bra för stora onlinebutiker. Uppbyggd i  moduler, vilket är praktiskt vid uppdateringar.

  • Shopify. Hyrlösning som passar små och medelstora företag. Enkelt men med relativt stora möjligheter till anpassning.

Fyra e-handlare som lyckats:

VÅRDVÄSKAN.SE

Om Företaget: Vårdväskan säljer färgglad personlig sjukvårdsutrustning på nätet. Företaget grundades 2012 och utsågs till Årets Gasell i Halland i fjol.
Plattform: "Vi valde en open sourceplattform som heter Prestashop. Den var gratis och enkel att komma i gång med. Vi tar hjälp av konsulter som jobbar på distans med plattformen. Visst har vi funderat på att byta till en helt skräddarsydd plattform, men alla byten tar tid och kostar pengar.”

Råd till andra som vill starta e-handel: ”Börja enkelt och lägg inte på för många funktioner direkt. Det tar tid och det blir svårare att uppgradera till nyare versioner när de släpps. Få tag i riktigt bra programmerare som kan ta små akuta jobb dagligen. Och låtsas att du är kund och surfa runt på din hemsida. Det är bästa sättet att hitta fel.”
Expertens kommentar: ”Vårdväskan har ett tydligt erbjudande mot en tydlig målgrupp. Sajten är inspirerande och använder många bilder. Bra med uppmaningen till kunder att använda hashtaggen #vårdväskan på Instagram för att lyfta produkterna ännu mer.”

NATURLIGTSNYGG.SE

Om företaget: Naturligt snygg har fokus på hållbara skönhetsprodukter. På sajten finns förutom produkterna även tusentals sidor med innehåll kring skönhet, hälsa och wellness. Startade som renodlad skönhetsblogg 2009.
Plattform: ”Vi har valt Wordpress som jag har använt som bloggverktyg sedan starten 2009. Plattformen har ett tillägg som heter Woo commerce som hanterar själva e-handeln på ett integrerat sätt. Affärssystemet är svenska Specter och betalningslösningen kommer från Klarna.”
Råd till andra som vill starta e-handel: ”Fundera på saker som lager, produkternas livslängd och att hitta bra leverantörer. Förhandla med dina leverantörer hela tiden, annars får du aldrig schysta marginaler. Vad gäller plattformsval: börja enkelt. Och kom ihåg, bra kundvård är A och O – en nöjd kund kommer tillbaka och är din bästa marknadsföringskanal.”
Expertens kommentar: Naturligt snygg började som en blogg om ekologisk skönhet och livsstil. Därför fanns också redan en intresserad, hängiven målgrupp. All content skapar anledning för besökare att besöka sajten ofta, vilket också ökar chansen att de handlar. Ett bra exempel på vikten av att bygga en relation med sina kunder.”

TIEROOM.SE

Om företaget: Drivs av bröderna Niklas och Christian Andersson, samt Niklas sambo Louise Ferlin. Sedan 2007 har de tagit fram sina egna slipskollektioner och sålt direkt till kund via egna sajter, parallellt med återförsäljare. Säljer på nätet i åtta länder i dag.
Plattform: ”Vi startade på Oscommerce men gick snabbt över till Magento. Med teknisk kompetens inhouse ville vi ha något vi kunde äga helt själva och ändra fritt i. Med 70procent av vår försäljning på export behöver vi en flexibilitet för att anpassa innehåll, språk, valuta, betalmetoder, fraktmetoder och priser till respektive marknad.”
Råd till andra som vill starta e-handel: ”Du kan ha en hur snygg, sökmotoroptimerad och snabb sajt som helst – men sitter du på fel produkter och priser kommer du inte sälja. Vi har märkt att kunder är beredda att ha överseende med många tekniska brister bara de får den produkt de vill ha till rätt pris.”
Expertens kommentar: ”Som kund får du direkt en bra översikt av den typ av produkter som Tieroom erbjuder när du kommer in på sajten. Designen är clean, produktbilderna tydliga och säljande, och kompletteras bra med livsstilsbilder på män som bär produkterna. Bra att lyfta hänvisning till kundomdömen redan på förstasidan och att be besökare att prenumerera på nyhetsbrevet.”

SKYFALL.SE

Om företaget: Började som ett rent t-shirttryckeri på Attitude.se. För fyra år sedan startade Julian Burman även Skyfall.se där han säljer regnkläder och tröjor och kepsar med texter från tv-serien Skam.
Plattform: "Vår första sajt, Attitude.se byggde vi själva från grunden för att kunna anpassa den efter våra behov och skala bort sådant som var överflödigt. Skyfall.se ligger på Tictail och kom till på under en timme. Anledningen till att vi startade Skyfall var att vi ville testa ett annat segment och byta produkter snabbt utan att förvirra kunderna på första sajten.”
Råd till andra som vill starta e-handel: ”Finns det ingen stor budget för att köpa trafik måste du sticka ut i ditt utbud för att locka in kunder och få uppmärksamhet. Efter det kan du bygga på ditt sortiment och växa. Så tycker jag att det har sett ut för många som fått ordentlig fart på sin e-handel.”
Expertens kommentar: ”Kul koncept som visar på möjligheterna med att hålla koll på trender. Genom att skapa produkter med den populära tv-serien Skam som utgångsläge rider man på en hajp som redan finns, och får en nära relation till fans av serien. Ett fint exempel på när Tictail passar som plattform.”

Text: Johanna Paues. Foto: Rasmus Forsgren.

Fler nyheter från Företagarna