headphones newspaper video-player
Lamin Ceesay. Foto: Mattias Bardå.

Mode med nya former

➔ Black skin är ett ungt, kreativt klädmärke med visionen att vara till för alla oavsett etnicitet, kön och ålder. I höst släpps tredje kollektionen med så kallad ”high end street fashion”.

– Jag startade företaget för att jag såg en lucka. Många modeföretag är fortfarande väldigt stereotypa och tänker inte på mångfald. Hela branschen behöver bli mer medveten, även om det börjat hända saker det senaste året, säger grundaren Lamin Ceesay som själv har en bakgrund som fotomodell, vid sidan av jobbet som it- och managementkonsult.

– Jag har varit modeintresserad hela mitt liv men har sällan känt att någon riktat sig till mig i första hand. Vilka syns till exempel i modetidningar och hur ser skyltdockor ut? Många säger till mig att de äntligen kan relatera till ett modemärke nu. ”Du tänker på mig och mina barn”, berättar Lamin Ceesay.

Målet är att om några år ha etablerat sig vid sidan av bolag som Acne och Filippa K, som ett modemärke med starka värderingar och stor integritet kring jämlikhet och allas lika värde.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD