För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Tillväxtundret från Piteå

Jens Lundqvist och Samuel Holmström vill hellre jobba med dataspel än i ett snickeri. Tack vare det har Lundqvist Trävaru AB flerfaldigat försäljningen på fem år.
Publicerad 8 sep 2016

Läs även: 103 unga idéer: Sveriges mest lovande unga företagare

Läs även: Så blir du medlem i Företagarna

Det gamla familjeföretaget från Piteå har de senaste åren etablerat sig som ett av Sveriges verkliga tillväxtföretag. Bolaget har de senaste åren utsetts till Gasell, tidningen Dagens industris utmärkelse för snabbväxare. 2014 blev företaget utnämnt till Sveriges digitala Gasellföretag av Google.

”Framgången kom snabbt. Via nätet fick vi nya kunder över hela landet”

Försäljningen uppgick så sent som 2011 till 11 miljoner och väntas i år landa på 50 miljoner kronor. Förvandlingsnumret har blivit möjligt just genom att bolaget tagit byggbranschen in i dataspelsvärlden.

Lundqvist Trävaru AB grundades redan 1936 och var länge en traditionell leverantör av byggmaterial med lokal förankring. Vändpunkten kom när bolagets lokaler brann ner till grunden 2004. Ägaren Jan Lundqvist, son till en av grundarna, hade redan tidigare börjat sälja byggmoduler i mindre skala och testat marknadsföring via internet. Efter branden beslöt han sig för att satsa helhjärtat på modulsystemen.

Några år senare var det dags för ägarskifte. Sonen Jens Lundqvist tog plats i ledningen, liksom den nuvarande vd:n Samuel Holmström. Båda tillhör en generation som vuxit upp med dataspel. 

– Vi hade en romantisk bild av it-bolag och ville inte jobba i en traditionell träindustri.

Det kan låta som en dålig start men blev i stället förutsättningen för tillväxtundret i Piteå.

– Vi tänkte att om man kan bygga hus i dataspel så kan man också bygga riktiga hus på nätet.

Bolagets nya affärsidé tog form. Genom att utnyttja spelvärldens pedagogiska fördelar skulle man göra det enkelt för folk att bygga. 2013 inleddes ett samarbete med Luleå tekniska universitet och i samma veva anställdes en dataspelsutvecklare. Framgången kom snabbt. Via nätet fick Lundqvist Trävaru nya kunder över hela landet. Google och Facebook är viktiga kanaler i den digitala marknadsföringen.

I dag finns 40 procent av kunderna i Stockholmsregionen. Garage är i dag Piteföretagets mest sålda produkt.

Jens Lundqvist och Samuel Holmström

Den som går in på hemsidan kan snabbt designa sitt eget garage med hjälp av modulsystemet. Den kompletta byggsatsen levereras med lastbil hem till kunden. Enligt företagets hemsida kan två händiga personer montera garaget över en helg.

Fritidshus och villor, liksom stall och maskinhallar, är annat som kan byggas med modulsystemet. Den snabba tillväxten har också medfört utmaningar.

– I nuläget har de bestått mest av lyxproblem som kompetensförsörjning och lokalbrist, säger Jens Lundqvist. 

Siktet är inställt på fortsatt expansion i samma takt. År 2020 ska bolaget omsätta 100 miljoner på ett femtiotal anställda och behålla dagens vinstmarginal på 15 procent. I dag jobbar 30 personer i företaget under högsäsong. Den närmaste tiden krävs investeringar i nya lokaler samtidigt som nya marknader ska bearbetas. Först ut är Norge där bolaget redan i dag har kunder. Den långsiktiga strategin bygger på att göra det lätt för kunderna att köpa. I framtiden ska de kunna få färdiga bygglovshandlingar och möjligheten att upphandla hantverkare direkt på webben.

– Jag tycker egentligen inte att vi har hunnit så långt. Vi är bara i början, säger Samuel Holmström.

Fler nyheter från Företagarna