headphones newspaper video-player

Bakar fram rekordvinst

Pepparkakskungen, Supertalang, ex-dj King Gold och Årets exportör av livsmedel – nu kan Christoffer Öhberg lägga till ännu en titel i listan: Årets Unga Företagare 2016.

Läs även: Årets Företagare firar 10 år - så gick det sen

Läs även: Så blir du medlem i Företagarna
 

Medan Christoffer Öhberg, vd för Nyåkers Pepparkakor, befinner sig i Stockholms stadshus för att ta emot sitt pris som Årets Unga Företagare, är det högtryck i företagets två fabriker i Bjurholm och Nyåker, utanför Umeå.

Företagets 50 medarbetare har minst sagt fullt upp inför julen. Innan 2016 är slut kommer över 3,2 miljarder pepparkakor att ha producerats i fabrikerna, plus en mängd småskorpor och mandelkubbar.

I sin motivering lyfter juryn fram Christoffer Öhbergs starka ledarskap och stora mognad, som utvecklat ett litet företag på konkursens rand till att bli ett av världens största pepparkaksbagerier. Han har visat att han är en bolagsbyggare av rang och att det går att utveckla industrier på landsbygden.

– Jag är jättetacksam för priset och har stor respekt för vad det betyder. Jag är här som ett resultat av väldigt många andras bidrag och jag vet att priset kommer betyda mycket för mina anställda, säger Christoffer Öhberg.

”Jag har aldrig tittat särskilt mycket på hur andra gjort saker förut”

Som 25-åring med examen från det franska elituniversitetet Insead tvekade han aldrig att ta över familjeföretaget, när pappa Lennart Öhberg blev sjuk i cancer och gick bort för fyra år sedan. Under Christoffer Öhbergs ledning har Nyåkers Pepparkakor gått från en förlust på två miljoner kronor 2012 till en vinst på fem miljoner i fjol, samtidigt som omsättningen har ökat från 70 till cirka 100 miljoner kronor.

Sedan hösten 2013 har han dessutom pendlat till Harvard Business School för att läsa företagsekonomi, management och entreprenörskap. I våras tog han examen och utbildningen har varit en direkt framgångsfaktor.

– Jag såg hur situationen var när jag tog över bolaget, att det skulle krävas extraordinär kunskap och djärvhet för att vända läget. Utbildningen på Harvard var den medicin som patienten behövde, konstaterar Christoffer Öhberg.

Christoffer Öhberg

Hans framgångsrecept består bland annat av två ingredienser: hög kvalitet och ökad export. I dag kommer hälften av företagets omsättning från export.

Det fina i kråksången är att pepparkakor äts året om i många andra länder. Pumpasmak är inte helt otippat en storsäljare i USA, särskilt kring Halloween. I Turkiet och Israel säljer snarare kakor med cappuccino- och vaniljsmak bäst.

Juryns ord om Christoffer Öhbergs mod verkar vara berättigade – hans visioner är inte direkt tillbakalutade. Nyligen satte han som mål att göra Nyåkers Pepparkakor till världens mest lönsamma storbageri.

– Vi är redan där nu. Vi har en vinst på sju till tio procent av omsättningen i år. Nu ska vi fortsätta att öka på vårt eget kapital, för att öka tryggheten. När jag tog över fanns det 35 familjer som hade sin totala försörjning via företaget. I dag är det ännu fler och det talet står över alla andra finansiella nyckeltal, säger Christoffer Öhberg.

Hans nytänk och vågade satsningar, som pepparkakor med grönmögelsmak eller päronsplitsmak, har gett utdelning.

– Jag har aldrig tittat särskilt mycket på hur andra gjort saker förut. Jag härjar på mitt sätt, försöker se med andra glasögon. Då ser jag också det som andra inte ser. Och då kan jag göra det andra inte gör.