För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Kaxiga affärer

Hitta din egen nisch och öka lönsamheten. Och våga vara lite kaxig, säger säljexperten Peter Paunovic.
Publicerad 11 feb 2016

Som den tjugonde frisörsalongen eller bilverkstaden i staden kan det vara tufft att locka kunderna. I alla branscher där det finns gott om konkurrens är det svårt att få lönsamhet i verksamheten. I stället för att konkurrera om kompetens och kvalitet är det lätt att hamna i en situation där priserna pressas neråt.

Säljcoachen Peter Paunovic jobbar med olika typer av företagare, och ett vanligt fel han ser är att många tittar för mycket på konkurrenterna och kopierar dem. Det kan vara allt från inredningen i butiken eller salongen till själva prissättningen. Hans råd är i stället att skilja ut sig från alla andra.

– Vi ser att den som sticker ut och är annorlunda får bättre lönsamhet och har nöjdast kunder. Man behöver inte vara bäst på allt, utan det gäller att hitta det som gör dig unik, säger Peter Paunovic.

Det handlar alltså inte om att bara sticka ut för sakens skull. Målet är att du vill hitta dina kunder, de som vill ha just de produkter eller de tjänster som du gillar att erbjuda.

– De ”rätta” kunderna kommer att göra att du faktiskt har roligare på jobbet och blir bättre på vad du gör. Det blir en positiv spiral, säger Peter Paunovic.

Hans tips är gå tillbaka till den egna drivkraften, helt enkelt anledningen till varför du startade ditt företag. Ofta ligger svaret på frågan hur du ska sticka ut just där.

– Kanske är du frisör och älskar att färga hår, men dina kunder vill bara bli klippta. Du som frisör har tråkigt och kunderna får inte ta del av din specialkompetens. Det gör det svårt att höja priserna. Men genom att sticka ut och säga att man älskar att färga hår och följer med i alla trender, så lockar man de som vill testa och prova nytt och är beredda att betala.

Sättet som ett företag kan sticka ut på beror på vilken bransch man befinner sig i. Det som är radikalt bland jurister kan upplevas tamt i reklambranschen. Med en vision om vad man vill med sitt företag och en tydlig nisch är nästa steg att fundera på hur man ska nå dit.

– Det är viktigt att fråga sig vad vi menar med vår vision. Den får inte vara för luddig och framför allt måste vi kunna leva upp till den, så tänk noga igenom vad ni kan lova, säger Peter Paunovic.

Med dagens social medier är det lätt för kunderna att skaffa sig en uppfattning om en företagare lever enligt sin vision. Det gäller att vara medveten om att man syns och vara noggrann med vad man gör. Men genom att ha en tydlig nisch är det faktiskt lättare att kommunicera med sina kunder.

Visionen ska genomsyra allt marknadsföringsmaterial man använder i sin verktygslåda, oavsett om det handlar om sociala medier eller mer traditionella kanaler. Peter Paunovic understryker att det tar tid och kräver fokus att våga sticka ut och genomföra det, men att det lönar sig i alla led.

– Många tror att det är priset på din tjänst eller produkt som avgör om kunden köper. Faktum är att priset väldigt sällan har med saken att göra. Konsumenter i dag är pålästa och gör mycket medvetna val när de köper. Man vill kunna berätta att man klipper sig på den och den salongen eller att man älskar servicen man får i den butiken. 

”Den som sticker ut och är annorlunda får bättre lönsamhet”
Fler nyheter från Företagarna