Så fixar hon kunderna på Blocket

– Till en början erbjöd jag läxhjälp till ungdomar under 18 år, kopplade ihop det med rutavdrag och annonserade på Blocket. När jag märkte att det gick brassade jag upp min lärartjänst som var på halvtid, berättar Ann Börjesson.
I samband med det utökade hon annonsen på Blocket så att den även riktade sig till äldre studenter. Erbjudandet gällde bland annat korrekturläsning av studentuppsatser och jobben började snabbt trilla in.
– Många som hörde av sig var första eller andra generationens invandrare som hade gjort gedigna och välarbetade uppsatser men stött på problem när det gällde språket, berättar Ann Börjesson.
Annonsen ledde också till andra typer av uppdrag. Bland annat anlitades hon av en författare som behövde hjälp med korrekturläsning. I slutet av 2014 bestämde hon sig för att bli mer aktiv på LinkedIn och uppdaterade sina uppgifter där. Det ledde till att hon blev kontaktad av ett vårdföretag som ville ha hjälp med att utbilda sin personal i att skriva bättre journaler.
– Efter det fortsatte jag med retorikkurser för personalen.
För närvarande är ungefär 60 procent av kunderna privatpersoner och resten företag. Privatpersonerna hittar henne främst via Blocket och företagen via LinkedIn. Utöver det nätverkar hon på Företagarna där Äga Leda Driva är ett forum som gett nya kontakter.
– Jag är också väldigt aktiv när det gäller att dela ut mina visitkort. När jag var på semester i Tromsö gav jag mitt visitkort till en skotsk familj. Detta ledde till ett mejl från en irländare i Linköping som undrade om jag ville bli hans konsult i språkundervisning i Göteborg. Det har bland annat lett till att jag utbildat utländsk personal hos Bosch i svenska. Nästa steg blir att börja använda Twitter, säger Ann Börjesson.