För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Bli poppis hos google

Sälj mer med hjälp av sökmotoroptimering. En av Sveriges ledande experter avslöjar knepen som placerar dig i topp hos Google.
Publicerad 6 feb 2015

Google och andra sökmotorer blir allt viktigare när dina kunder ska välja leverantörer av varor och tjänster. Det gäller att hamna i topp bland sökresultaten, statistiken visar att mer än 60 procent av trafiken går till de tre första sökresultaten.

Hamnar din hemsida längre ner? Om så är fallet behöver du inte drabbas av panik, menar Michael Wahlgren, medförfattare till boken Guldläge på nätet – sökmotoroptimering för alla (Kalla kulor förlag):

– Sökmotoroptimering är ganska enkelt och du kan göra en hel del på egen hand för att förbättra din position. Sökmotorerna är ett kraftfullt verktyg som inte minst gynnar småföretagare. Genom att jobba smart med din hemsida så att Google förstår vad det är du säljer kan du nå riktigt bra resultat med en begränsad insats.

Om du vill jobba med sökmotoroptimering bör arbetet ske i några olika steg: Först handlar det om att välja ut de sökord som du vill förknippas med, så kallad sökstrategi. Därefter bör företagets hemsida anpassas efter sökorden så att den känns relevant för dina kunder.

Googles marknadsandel i SverigeFör att ytterligare stärka din position hos sökmotorerna kan du länka och skapa samarbeten med andra företag och personer som bidrar till att skapa trovärdighet för din hemsida. Och sist så gäller det att följa upp åtgärderna och mäta resultatet.

 

 

 

VÄLJ RÄTT SÖKORD

Det första steget för att skapa en framgångsrik sökmotoroptimering är att bestämma vilka sökord du vill att ditt företag ska förknippas med, det kallas för att skapa en sökstrategi. Ett vanligt misstag är att företag väljer sökord som är för generella och som kräver stora investeringar för att nå en bra position hos Google.

Om du exempelvis renoverar badrum i Västeråsområdet gäller det att bygga hemsidan så att den når presumtiva kunder i den regionen. Innehåller hemsidan allmänna beskrivningar som "renovering" eller "nytt badrum" kommer inte sökmotorerna att koppla ihop den med sökningar som avser vvs-arbeten i Västeråsområdet, det är antagligen klokare att bygga en hemsida som inkluderar ord som "nytt badrum Västerås" etc.

GRANSKA DIN SAJT

När du har bestämt vilka sökord du vill förknippa med din verksamhet så gäller det att hemsidan går i samma ton. Sajten måste vara byggd på ett sökmotorvänligt sätt så att Google och andra sökmotorer förstår vilka som är dina viktiga sökord.

– Sökmotorerna har så kallade spindlar som indexerar din hemsida och utifrån hemsidans innehåll bedömer vad den handlar om. Det krävs inte speciellt mycket merarbete för att lyckas med detta. Det handlar bland annat om att varje sida ska ha en egen sökväg och unik titel. Om du dessutom adderar bra och relevant text kan du få riktigt många besökare. Texterna på din sajt ska vara unika, du får minuspoäng från Google om de är kopierade från andra källor.

SKAFFA LÄNKAR

Länkar är en viktig byggsten för att skapa en sajt som levererar bra sökresultat. En genomtänkt länkstrategi bidrar till att berätta för Google varför just din sajt ska hamna högt upp i sökresultaten.

– Bra länkar påminner om källhänvisningar i en akademisk avhandling. De bidrar till att skapa en trovärdig känsla.

Det finns många åsikter kring vilka länkar som är bra respektive mindre bra men Michael Wahlgren har ett enkelt råd:

– Mitt råd är att satsa på länkar som du själv uppfattar som relevanta och bra, då kommer de att bidra till att din sajt klarar sig fint i sökmotoroptimeringen.

GRANSKA DIN SAJT

Tänk på att sökmotoroptimering är ett kontinuerligt arbete. Samtidigt är det spännande att följa hur företagets hemsida klarar sig i konkurrensen med andra företagare.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna